Motor rijbewijs pagina

 
                                                         De motorpagina
 van Rijschool Stroosma uit Wintelre 
 
 
                   

 
Wil je, je motorrijbewijs halen?                                                                                                    
Wat is er veranderd na nov 2017?      
 
Het motorrijbewijs bestaat nu uit 4 categorieën en A onbeperkt met een code 80 .
 
Waarom nieuwe regels?

De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken.

Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen.

Dat er overal dezelfde eisen worden gesteld.De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn.

 
        

   
 Nieuw: vier  motorrijbewijzen: en A met code 80    
                                  
                                                                                            

 A1, A2 en A. Het type rijbewijs dat u kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor, uw leeftijd en ervaring.                         

A1. Is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag u hiervoor examen doen (vanaf 17 jaar praktijkles). U moet dan zowel een theorie- als 2 praktijkexamens AVB en AVD afleggen.
Het praktijkexamen bestaat uit een onderdeel Algemene Voertuig Beheersing en een onderdeel Algemene Verkeers Deelneming.                        

A2 beginners. Is voor de middelzware motor, rijles vanaf 20 jaar mag u hiervoor praktijkexamen doen.

theorie vanaf 17 jaar, 2 praktijkexamens AVB en AVD.

A2.  doorstromers. Rijles vanaf 20 jaar (let op: per 31 dec. 2013 mag je vanaf 19 jaar rijles volgen). U heeft geen theorie nodig mits u 2 jaar uw A1 rijbewijs bezit.                                       

A . doorstromers. Is voor de zware motor, rijles vanaf 22 jaar. U heeft geen theorie nodig mits u dan minstens 2 jaar een rijbewijs A2 hebt. Geen theorie nodig, 1 combi-examen voor A.

A .Dan moet u minstens 24 jaar zijn, u moet dan een theorie- en praktijkexamen
doen. Het praktijkexamen bestaat in dat geval uit een examen AVB en AVD. Theorie examen  mag vanaf 17jaar (Is maar 1,5 jaar geldig ).
 
. A rijbewijs met code 80 : leeftijd vanaf 21 jaar examen doen op een zware motor AVB en AVD en theorie-examen .
  wanneer met het rijbewijs heeft mag men 2 jaar op een A2 motorfiets rijden (35KW) , na 2 jaar kan men de code 80 laten 
  verwijderen bij het gemeentehuis. En men is daarna in bezit van een A onbeperkt motorrijbewijs zonder nog examen te
  hoeven doen
  Dus zal zeer waarschijnlijk het A2 rijbewijs binnen een paar jaar verdwijnen, en de meeste met hun 21 jaar gaan voor het 
  A onbeperkt met een code 80, die na 2 jaar vervalt als men deze laat verwijderen bij het gemeentehuis.
  Dan is men automatisch in het bezit van een onbeperkt motorrijbewijs A, zonder nog verder examen te doen. 
 
Deze tabel hieronder geldt vanaf 1 nov  2017:                       
                                                                                             

Leeftijd/bevoegdheid

A1

 A1

A2

 A2

A

 A

 

Lessen

Praktijkexamen

Lessen

Praktijkexamen

Lessen

Praktijkexamen

16 of jonger

nee

nee

nee

nee

nee

nee

17

ja

nee

nee

nee

nee

nee

18

ja

ja

nee

nee

nee

nee

19

ja

ja

Alleen als je A1 bezit

nee

nee

nee

20

ja

ja

ja

ja

nee

nee

21

  nee   nee    nee    nee 

ja code 80

ja  code 80

22

nee

 nee    nee    nee  ja code 80 ja  code 80

23

nee

 nee    nee    nee 

ja code 80

ja  code 80

24 en ouder

nee

 nee

  nee    nee 

ja code 80

ja  code 80

Nogmaals: Let er wel op dat je theoriecertificaat maar anderhalf jaar geldig is. Begin dus niet té vroeg met je theorie.

 
                      
Hierna vindt u meer informatie over de type voertuigen en exameneisen voor het rijbewijs A.
Klik op de link hieronder om het filmpje van het  CBR te bekijken over de examens  Avb en Avd :
 
 
Voertuigeisen per rijbewijscategorie:
 
A1 Motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11

         kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.

       • Motorrijwielen met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW

          en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.

       • Gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW.

 A2 Motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichts-verhouding

         van minder dan 0,2 kW per kg, die niet zijn afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele

         vermogen.

 A   Motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van

         meer dan 15 kW.
 A code 80   Motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van
         meer dan 15 kW.
 

 Theorie     
                                        

Voor het examen voertuigbeheersing moet heb je een geldig theoriecertificaat voor de motor of een geldig Nederlands autorijbewijs of motorrijbewijs voor automaat, een geldig rijbewijs voor de lichte motor of een geldig EU- of EER-autorijbewijs.
 
Let er wel op dat je theoriecertificaat maar anderhalf jaar geldig is. Begin dus niet té vroeg met je theorie.
Sinds eind 2014 is er een nieuw theorie examen nieuwe stijl, geïntroduceerd zie hier de voorlichting film van het CBR:  https://www.youtube.com/watch?v=VFuuIXLs-fI                                   
 
Voertuigbeheersing: AVB                                               
Om je te beschermen, is de volgende kleding nodig tijdens toets en examen:
                                                                              

• Een goedgekeurde motorhelm.

• Bij voorkeur oogbescherming zoals een helmvizier of bril.

• Hoge schoenen of laarzen. (zelf meebrengen )

• Handschoenen. 

• Een broek die je benen bedekt en een jas die je bovenlichaam en armen bedekt.
 Beschermende kleding: jas, broek, handschoenen, helm zijn gratis te leen bij de rijschool Stroosma.
 Hoge schoenen of laarzen zelf meebrengen.
 Bij Rijschool Stroosma is het verplicht goede motorkleding (dit wordt beoordeelt door instructeur, bij twijfel) te dragen, (helm,jas,broek, laarzen,handschoen  dit mag men zelf  meebrengen ,of kan men lenen bij de rijschool gratis.
 
Je kunt beginnen met voertuigbeheersing ( bijzondere verrichtingen ), dit gebeurt op een afgesloten terrein. Er zijn er 12 stuks verdeelt over 4 clusters:
Custer  1: Lopend achteruit parkeren. (verplicht tijdens examen)

                                           

                                                                  

Cluster 2: Langzame slalom. (verplicht tijdens examen)                 

                                                                                                             

                                                                        Denkbeeldige acht.                                                  

                                                                        Halve draai.                  

                

 

                                                                        Stapvoets rijden.                                                  

                                                           Wegrijden uit (parkeervak.        

 

Cluster  3:                   Uitwijkoefening (verplicht tijdens examen).

                                                                                                                 

                                                                               Snelle slalom.      

                                                                    Vertragings oefening.        

 
 

Cluster 4: remoefeningen            Noodstop (verplicht tijdens examen).
                                                      Precisiestop.
                                                      Stopproef.
  
 
Je leert deze allemaal. Tijdens je examen mag de examinator er naast de 4 verplichte nog 3 extra opgeven, dus je krijgt 7 bijzondere verrichtingen.
 
Je krijgt 1 herkansing per oefening en er moeten er van de 7 oefeningen, 5 een voldoende hebben.
 
Verkeersdeelneming: AVD. 
 
Daarna krijg je de lessen verkeersdeelneming: AVD.
Wij volgen met de Motorfiets met communicatie (portofoons ).  
Wij maken gebruik van Instructie kaarten van de KNMV als KGI instructeur.                                    
 
                 

                                              

Om aan de lessen verkeersdeelneming te mogen beginnen heeft het CBR Motor kleding eisen gesteld:

Om je te beschermen, is de volgende kleding nodig tijdens toets en examen:

 • Een goedgekeurde motorhelm.                                                                                                  

 • Bij voorkeur oogbescherming zoals een helmvizier of bril.

 • Hoge schoenen of laarzen.

 • Handschoenen of wanten.

 • Een broek die je benen bedekt en een jas die je bovenlichaam en armen bedekt.
 Beschermende kleding: jas, broek, handschoenen, helm zijn gratis te leen bij de rijschool Stroosma.
  Hoge schoenen of laarzen zelf meebrengen.                                             
                                               
Als je hierna op examen wilt voor verkeersdeelneming moet je wel het theoriecertificaat in bezit hebben, ook de mensen die een auto rijbewijs hebben.
En een zogenoemde Eigen Verklaring dat je gezond bent, moet je invullen via je DigiD en betalen via Ideal.
https://youtu.be/a-AIu1lgy-A   de kosten zijn €33,80
 
 

Degene die een licht motorrijbewijs hebben hoeven geen theoriecertificaat meer te hebben, want dit is al in hun bezit, i.v.m het lichte rijbewijs.
 
Hierna begint de rit van zo’n 35 minuten.
De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan.

Naast de examinator zit je rijinstructeur, die geeft je onderweg de aanwijzingen en opdrachten via het ontvangertje (portofoon )in je helm.                                                  

De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden, en of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers.

 
De examinator let onder andere op:

• Kijkgedrag.

• Je plaats op de weg.

• Of je de verkeersregels goed toepast.

• Of je ook in het verkeer de motor beheerst.

• Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt.

• Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld.
                                                  

Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent.

Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.

                              

                                                             

Bijzondere manoeuvres van A1 naar A2 motorexamen vanaf 19 jan. 2015

Dus heb je een A1 rijbewijs, en ga je over naar A2 gaat er dit veranderen.

In dit zogeheten getrapte model moeten ze voor A2 een praktijkexamen verkeersdeelneming doen met onder meer aandacht voor voertuigbeheersing in de vorm van twee bijzondere manoeuvres.

Dus een praktijkexamen verkeersdeelneming A1 naar A2 een  motorexamen A2 zijn vier bijzondere manoeuvres mogelijk: omkeeropdracht (halve draai), parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren), wegrijden uit (parkeer)vak en stapvoets rijden.

Per examen kiest de examinator twee van deze manoeuvres.

Voor het rechtstreekse rijbewijs A2 moet je theorie-examen, praktijkexamen voertuigbeheersing AVB en praktijkexamen verkeersdeelneming AVD doen.

In dat geval maken de nieuwe  bijzondere manoeuvres geen deel uit van het praktijkexamen (nog niet) verkeersdeelneming. "Omwille van de uniformiteit willen het CBR en de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB de bijzondere manoeuvres in de loop van 2015 ook invoeren in het praktijkexamen verkeersdeelneming voor het rechtstreekse rijbewijs A2″, aldus het CBR.  

    
 
 
 
            
            
 
https://accounts.google.com/VE?service=analytics&c=CLbbx9zXn_qK8wEQjKWYvOXOxKryAQ&hl=nl