Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Motorrijden is niet van lengte afhankelijk. - vrijdag 21 mei 2021

Afbeelding invoegen
Motorrijden voor wat kleinere mensen.
Randy Newman  zong een liedje dat ging over "Short People".
Bij het motorrijder/sters is het niet altijd fijn als je iets kleiner bent.
Een deel van de fascinatie van het motorrijden komt voort uit het" beleven van", en de motorfiets onder controle hebben en vertrouwen te krijgen, en deze veilig en precies door het verkeer heen te sturen.
Maar dat lukt alleen als we ons prettig en met vertrouwen op de motor zitten, en als we stabiliteit hebben. 
Het gevoel van zelfvertrouwen, om” zadelvast” te worden of zijn, begint al bij het stilstaan met de motorfiets. 
Als je bijvoorbeeld door je lengte al moeite hebt om er op te stappen, bij het stil staan, en bij het stoppen tijdens het rijden en net met je tenen aan de grond kunt komen.
Dat is op dat moment het vertrouwen ver te zoeken, en dan zal het onbezorgd motorrijden ver te zoeken zijn. 
Dan kan de "Fun" wel eens vlug overgaan ........................................
 
Maar aan de horizon is er ook een lichtpuntje te bespeuren. 

En zelf iedere keer weer een angst ontwikkelen om bij het stilstaan, om te vallen.
Het heeft ook met kijkgedrag te maken, maar dat is een andere blog waardig.
Nu gaan we ons richten om de deze angst te verhelpen door het motorfiets lager te maken of veranderingen te doen die die angst weg te nemen.
In het eenvoudigste geval is het te doen met een  lagere buddyseat, of de originele lager te maken en opnieuw te laten bekleden.
Als dat niet genoeg is, kiezen de meeste mensen voor een lagere stand van de motorfiets, en kan de motorfiets worden verlaagd met behulp van verlagingssets 
maar dit kan niet bij iedere motorfiets. (verkrijgbaar bij de schokbreker fabrikanten of motorzaken) of verkrijgbaar zijn bij gespecialiseerde dealers.
Men kan ook  de origineel schokbreker vervangen door een lagere exemplaar, bij een  van de  gespecialiseerde schokbreker fabrikanten, en dan dit niet ten koste gaat van de rijeigenschappen en het sturen van de motorfiets.
Men kan dan redelijk gemakkelijk daarna ,altijd de motorfiets weer in originele hoogt brengen, oftewel in de originele staat terug brengen.   
In Nederland zijn diverse firma’s die daar erg goed in zijn, en wereldwijd bekent staan voor kwaliteit en vakmanschap. 

 
Bij verlagen is niet een eenduidig antwoord te geven hoe dit te doen, om een motorfiets lager of beter beter bereikbaar te maken voor kleinere personen.
Andere buddy, hogere laarzen, of andere schokbreker (voor of/en achter )kwestie van uitproberen, maar  laat je eigen goed informeren hierover voor dat je een beslissing neemt.
Stapje voor stapje uit proberen.
Ook i.v.m. met de kosten.
Die is wel te overzien, een schokbreker is net zo duur als een nieuw buddyseat, en een paar goede laarzen die verhoogd zijn komt ook redelijk in de buurt, een verlagingsetje is meestal het goedkoopste oplossing.
Maar het kan ook een combinatie van een aantal dingen zijn, verlaagd buddyseat kopen of het originele laten verlagen bij een stoffeerder, Laarzen die inwendig verhoogd zijn, b.v. (Daytona laarzen) waar je aan de buitenkant niets van ziet dat ze verhoogd zijn, en /of schokbreker aanpassing/of vervanging.
Dan zal je zien dat de "Fun factor " weer met grote sprongen vooruit gaat.    
 
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
Tinus Stroosma 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 bron  .ifz.de
 
 
 
 
 
 


Afbeelding invoegenAfbeelding invoegenAfbeelding invoegen

Reacties:

Goed en duidelijk artikel. Dank. John www.ikzoekeenmotor.nl

John Knappers- 17-10-2021


Reageren:

Anti-spam 8 + 12 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >