Motorblog - Tips & Trucs
Angst voor vergroten Hellingshoek in bochten - vrijdag 3 december 2021 |
Hellingshoek bocht (nog) niet behaald.
Het Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) heeft zojuist de studie "hellingshoek angst " gepubliceerd, die het "bochtengedrag" van motorrijder/sters behandelt. |
Het is gebaseerd op de aanname van het "vergroten" hellingshoek een drempel is voor motorrijders, de onderzoeksresultaten bevestigen deze aanname.
Bij het "normaal" rijden is deze hellingshoek tot een beperkt aantal graden bij de individueel motorrijder, maar wordt zeker niet groter bij een eventuele
schrikreactie.
Dit betekent dat je een kans laat liggen om een kritieke situatie
het hoofd te bieden in een bocht met een grotere hellingshoek of door de
gebruikelijke hellingshoek te vergroten, om bijvoorbeeld het ontwijken van een
obstakel dit toe te passen.
"Uit de rijstudies (...) bleek dat 75 procent van alle hellingshoeken die in het dagelijks leven worden
gereden, onder een drempelwaarde van 25 graden lag.
Slechts 5 tot 10%, van deze motorrijders maken hellinghoeken onder droge
weggedeelte, van meer dan 30 graden die konden
worden waargenomen tijdens steekproeven.
Motorrijders die zelf aangeven angst voor een grotere hellingshoek te hebben, rijden gemiddeld, met lagere snelheden
en hebben dan een langzamere bochtensnelheid te hebben.
Elke motorrijder heeft een individuele hellingshoek, die in
geen enkele situatie wordt overschreden”, aldus de BASt.
Ook in een
schrikreactie wordt de individuele
hellingshoek niet overschreden.
Dus ook als het nodig zou zijn, om adequaat te reageren in
een gevaarlijke situatie?
Bovendien toont de studie aan dat sommige deelnemers zich
terdege bewust zijn van dit probleem en de tekortkomingen hierin, en dat velen
mogelijk aanzienlijk grotere hellingshoeken zouden kunnen rijden, wat in een gevaarlijke
situatie deze "stille reserve” vergroot en kan helpen een obstakel te ontwijken
of "op rijbaan” te blijven.
Uit het onderzoek blijkt dat er voor veel motorrijders
"verborgen reserves" zijn, die benut zouden moeten worden.
Het beheersen van verschillende hellinghoeken in bochten kan een bijdrage leveren aan je
eigen veiligheid en kan worden geleerd en/of geconsolideerd in een
gekwalificeerde training onder deskundige begeleiding.
Het trainingsprogramma van rijschool Stroosma omvat ook
dit onderdeel, in een van onze aangeboden trainingen.
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
Tinus Stroosma
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: