Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Angst voor vergroten Hellingshoek in bochten - vrijdag 3 december 2021


Hellingshoek bocht (nog) niet behaald.
 
 
Het Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt)  heeft zojuist de studie "hellingshoek angst " gepubliceerd, die het "bochtengedrag" van motorrijder/sters behandelt.
  Afbeelding invoegen
Het is gebaseerd op de aanname van het "vergroten" hellingshoek een drempel is voor motorrijders, de onderzoeksresultaten bevestigen deze aanname.
Bij het "normaal" rijden is deze hellingshoek tot een beperkt aantal graden bij de individueel  motorrijder, maar wordt zeker niet groter bij een eventuele schrikreactie.
Dit betekent dat je een kans laat liggen om een ​​kritieke situatie het hoofd te bieden in een bocht met een grotere hellingshoek of door de gebruikelijke hellingshoek te vergroten, om bijvoorbeeld het ontwijken van een obstakel dit toe te passen.

"Uit de rijstudies (...) bleek dat 75 procent van alle hellingshoeken die in het dagelijks leven worden gereden, onder een drempelwaarde van 25 graden lag.
Slechts 5 tot 10%, van deze motorrijders maken hellinghoeken onder droge weggedeelte, van meer dan 30 graden die konden worden waargenomen tijdens steekproeven.
Motorrijders die zelf aangeven angst voor een grotere hellingshoek te hebben, rijden gemiddeld, met lagere snelheden en hebben  dan een langzamere bochtensnelheid te hebben.
Elke motorrijder heeft een individuele hellingshoek, die in geen enkele situatie wordt overschreden”, aldus de BASt.
 
Ook in een schrikreactie  wordt de individuele hellingshoek niet overschreden.
Dus ook als het nodig zou zijn, om adequaat te reageren in een gevaarlijke situatie?

Bovendien toont de studie aan dat sommige deelnemers zich terdege bewust zijn van dit probleem en de tekortkomingen hierin, en dat velen mogelijk aanzienlijk grotere hellingshoeken zouden kunnen rijden, wat in een gevaarlijke situatie deze "stille reserve” vergroot en kan helpen een obstakel te ontwijken of "op rijbaan” te blijven.

Uit het onderzoek blijkt dat er voor veel motorrijders "verborgen reserves" zijn, die benut zouden moeten worden.
Het beheersen van verschillende hellinghoeken in bochten kan een bijdrage leveren aan je eigen veiligheid en kan worden geleerd en/of geconsolideerd in een gekwalificeerde training onder deskundige begeleiding.

Het trainingsprogramma van rijschool Stroosma omvat ook dit onderdeel, in een van onze aangeboden trainingen.
 
 
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
 
Tinus Stroosma
 
 

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 11 + 11 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >