Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Maak je motor winterklaar. - dinsdag 11 januari 2022

Maak je motor winterklaar.
Het wordt kouder, vanmorgen was het rond het vriespunt, mijn werk gaat gewoon door, les geven AVB , AVD, motor examens.
Dus mijn motorfietsen kennen geen winterslaap, maar de meeste wel, hier onder wat tips en trucs. 
Nog iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar 2022 en heel veel veilige km toegewenst, en dat we een mooi motor jaar tegemoet gaan, deze keer is deze blog wat later, maar door tijdgebrek was ik nog niet toegekomen. 

De motorfiets zorgvuldig voorbereiden op de winterstop is een van de belangrijkste taken van elke motorrijder.
Maar wat te doen als milde dagen midden in de winter je verleiden tot een uitstapje?
 
Geen probleem.
Met de variant »winter light« is de machine goed bewaard gebleven en blijft hij toch gebruiksklaar 
Dankzij de robuuste en onderhoudsarme techniek komen motorfietsen de winter door zonder gedeeltelijke demontage of olienevel. Deze praktische omstandigheid vereenvoudigt zowel het afsluiten, als het reanimeren van uit de winterslaap.
Dus niets staat een spontane wintertrip (afgezien van een het stopzetten van de verzekering ) in de weg.
Ondanks de moderne technologie zijn een paar stappen nog steeds essentieel voor de winterstop( light of de echte winterslaap)) . 
 
1. Vorstbescherming
Bevroren water dreigt de radiateur en waterpomp in de motor op te blazen ( bevroren water zet uit).
Het toevoegen van antivries beschermt niet alleen tegen corrosie, maar voorkomt ook de vorming van ijskristallen in het koelcircuit. De bescherming tegen bevriezing moet gegarandeerd zijn tot minimaal  25 min graden.
 
 
Om dit na te gaan of te meten, word gedaan met een koelvloeistof meter, die jezelf aanschaft (€ 8,- ) of je laat dit controleren bij je motorzaak.
Mocht je ooit moeten bijvullen (koelvloeistof ) doe dit niet met water ( alleen in een noodgeval ), meestal is  deze koelvloeistof is al van hoge mate vorstbestendig.

  Afbeelding invoegen
2. Accu
Motoraccu's zijn meedogenloos.
Het elektriciteit opslagsysteem houdt niet van vorst en  van lage spanning in de accu .
Je kunt de accu het beste verwijderen, als deze niet in gebruik is en deze in een koele, maar vorstvrije plaats  bewaren.
Bij het verwijderen van de accukabels  zorg dan dat de motor niet loopt, want dan bestaat er anders gevaar voor beschadiging van de dynamo en de boord computer en regeleenheden .
Verwijder vervolgens de klem van de minpool; dit voorkomt kortsluiting die veroorzaakt door onbedoeld contact tussen het gereedschap en eventueel stalen onderdelen frame, motorblok enz. 
 
Een permanente voeding met druppelladder  gaat zelfontlading van de accu tegen, en voorkomt daarmee onherstelbare schade door diepontlading van de accu.
Maar laat de druppellader er ook geen 4 maanden continu er aan hangen.
Ook zegt de fabrikant dit wel, (je laat je telefoon ook niet 4 maanden achter elkaar aan de oplader hangen). menigeen brandschade is hierdoor ontstaan, door korsluiting ,overlading enz. 


De accu voelt zich prettig als hij altijd volledig is opgeladen.

  Afbeelding invoegen
  
 
Denk erom dat je bij aanschaf van een druppel lader het goede model kiest: geschikt voor b.v.  via can-bus opladen?, is het een loodaccu?, lithium accu? Gel accu's, enz, voor specifieke accu's moet ook een betreffende lader voor dit batterijtype dus kopen, dus let goed op welke je moet/gaat kopen.
 
In tegenstelling tot onderhoudsvrije accutypes moet het vloeistofpeil van conventionele (meestal lood) accu's van tijd tot tijd met gedestilleerd water worden bijgevuld worden. 
Anders staan deze na verloop van tijd "droog" en gaan kapot of houden geen stroom meer vast.
 
En sta je na de eerste rit ergens stil, om koffie te drinken en start je motor dan niet meer.
Meestal is de Accu leeg of kapot, of gewoon overleden, tijd voor een nieuwe!
  Afbeelding invoegen

3. Banden
De rubberen motor banden houden niet van grondvorst en van koude beton.
Wat kun je hier aan doen, leg dus een houten plankje  tussen de (beton) vloer en de band en een verhoog de bandenspanning met 0,5 bar.
Dit laatste voorkomt schade/ zwakke plaatsen in de band door het omhoog kruipend vocht.
 
Bij motoren met een hoofdstandaard (midden bok) is dit niet zo een probleem, maar als deze niet aanwezig is, dan is er een alternatief, "losse motorbokken", deze zijn er voor de achterzijde en de voorzijde . 
 
Bij motoren met een hoofdstandaard (midden bok)  vergeet dan ook niet onder de voorzijde van de band een stukje hout te leggen dat de band niet meer in contact komt met het koude beton.  
  Afbeelding invoegenAfbeelding invoegen
4. Opslag: Stalling motorfiets binnen of buiten.
Dit is vooral belangrijk als de motorfiets buiten moet overwinteren.
Zorg dat de motor zuiver is van vuil en zand dat is belangrijk in dit koude seizoen.
Vuilresten trekken vocht aan, en is het beste vriendje van corrosie(roest).
  
Voor een goede winterslaap moet de motorfiets grondig worden schoongemaakt, geconserveerd en op een droge plaats worden geparkeerd( mits mogelijk).
 
De laatste rit leidt dus altijd naar de benzinepomp en de wasplaats; dit geldt vooral als na de laatste rit, en je op wegen rijd waar nog eventueel zout op ligt.
 
Extra corrosiebescherming kan worden gedaan door bij  de motorfiets met een middel te behandelen als b.v. ACF 50.( Het is een ZEER hoogwaardig product dat een hele dunne tegen water beschermende laag aanbrengt om corrosie tegen te gaan en het onderdeel te beschermen tegen de harde omgeving waarin vliegtuigen opereren. Een bijkomend voordeel is dat het reeds bestaande corrosie stopt en ACF-50 heeft een werkingsduur van ongeveer 12 tot 18 maanden. Het heeft een hoog penetrerend vermogen zonder dat onderdelen eerst los gemaakt of verwijderd moeten worden (zeker niet wenselijk bij vliegtuigen of motorfietsen.) 
  Afbeelding invoegen
Bij het tankstation moet de tank altijd tot de rand worden gevuld ( het beste is met euro 98 met minder ethanol  ) - eventueel condenswater heeft dan geen kans, en anders zorgt deze voor roest in on gecoate brandstoftank zorgen .
 
Extra corrosiebescherming wordt geboden door waterbindende brandstofadditieven die ook het brandstofsysteem onderhouden.
Probeer wanneer je al van te voren het plan hebt om de motor in de winterslaap te gaan brengen, al te gaan tanken met euro 98 daar zit veel minder ethanol in, en is veel beter voor de motorfiets (ook voor de rubbers enz) 
Euro 98 kan ook veel beter tegen stilstand en is langer houdbaar dan euro 95.   
 
Bij oudere machines moeten de vlotterkamers van de carburateur altijd worden geleegd tijdens de pauzes, omdat oude benzine zijn ontvlambare componenten verliest en er een risico op verstopping van de carburateur bestaat. 
 
Last but not least moet de ketting een beschermende vetlaag krijgen.
Als alles gedaan, tank vol is met brandstof, schoon en gesmeerd is, kan hij in winterslaap gaan "light "of volledige winterslaap.
Een deken/laken/hoes beschermt tegen stof en voorkomt condensvorming, bij het kiezen van een motorhoes denk eraan dat je juiste kiest voor b.v buiten dat deze geen condens vast houd onder de hoes(meer kans op roest vorming), bij de meeste motorhoezen staat dit meestal goed beschreven in de gebruiksaanwijzing . 
 
5. Na de laatste rit .
Motorolie en filterwissel: Strikt genomen dienen agressieve componenten in de motorolie voor de winterstop te worden verwijderd door de olie te verversen.
Dit kan het beste direct na een bezoek aan het tankstation ( aftanken) om dat de motor op bedrijf temperatuur is,
anderzijds omdat de motor na de laatste rit niet meer wordt gebruikt.
Als de winterstop vaak wordt onderbroken voor spontane ritten, zijn de voorgeschreven inspectie-intervallen van de motorfabrikant voldoende voor het verversen van de olie.
 
Corrosiebescherming:
Een goede poetsbeurt met eventueel in de poetswas zetten beschermt gelakte oppervlakken optimaal tegen corrosie.
Oppervlakken zoals roestvrij staal, chroom en aluminium verheugen zich ook op extra onderhoud.
Een toer rondom met de oliespuitbus (bijv. WD40) kan geen kwaad.
De meeste corrosie middelen (ACF 50- WD 40- s100 corrosie bescherming-   beschermen ook de stekkerverbindingen op de kabelboom, contactsloten, alle bewegende delen en corrosiegevoelige delen van het frame.
 
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!

 Tinus Stroosma


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 14 + 6 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >