Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

MOTORACCU'S - vrijdag 20 januari 2023

MOTORACCU'S
Alles over de accu
Het is bijna zover, het seizoen gaat bijna beginnen.
Om er echter voor te zorgen dat de krukas betrouwbaar ronddraait en de motor gegarandeerd start, heeft de accu enige aandacht nodig.
De accu zit meestal ergens onder de bekleding of de zitting verstopt en laat zich zelf meestal vanzelf zien.
En vaak wordt er weinig belang aan gehecht, het moet gewoon functioneren, wat het meestal ook doet.
Tot het moment dat ze niet meer wil en kapot gaat.
Dan werkt er elektrisch niets.
 
Zodat dit moment niet voorkomt, is het belangrijk om een ​​paar punten in acht te nemen en de accu wat genegenheid te geven - hij zal u dankbaar zijn met betrouwbaarheid! 
Een accu moet altijd in de beste conditie verkeren om, zeker tijdens het startproces, ook bij koud weer voldoende energie te kunnen leveren: de elektrische starter, ontsteking, elektrisch systeem en injectie vergen, stroom, stroom, stroom!
De machines van tegenwoordig hebben een elektrisch systeem van 12 volt; de oudere Veteranen (motorfietsen )daar in tegen, maar ook oudere jaren 50 en 80 eentje met 6 volt.
Voor 6 en 12 volt accu's gelden dezelfde onderhoudsinstructies.
Onderhoudsvrije, gesloten MF-accu's zijn al een aantal jaren op de markt en hebben de klassieke loodzuuraccu met de gekleurde pluggen aan de bovenzijde en de ontluchtingsslang aan de zijkant bijna geheel vervangen.
»MF« (Maintenance free) betekent »onderhoudsvrij«, wat betekent »onderhoudsvrij«.
Maar deze belofte is bedrieglijk, want van tijd tot tijd moet de accu worden verwijderd, schoongemaakt en opgeladen worden.
Dan blijft het meer dan twee of drie jaar volledig bruikbaar.
Met goede zorg kan een batterij zes of zeven jaar meegaan!
Het "onderhoudsvrij" verwijst in de eerste plaats naar het feit dat er geen gedestilleerd water hoeft te worden bijgevuld omdat er geen water uit verdampt.
Een verzegelde MF-accu heeft geen ontluchtingsbuis omdat er alleen zuurstof vrijkomt als deze correct is opgeladen (in tegenstelling tot conventionele accu's die ook waterstof afgeven).
Deze reageert op de minplaat met de daar gebonden waterstof en verandert weer in water.
Het vloeistofniveau in de accu blijft altijd constant.
Door overladen kan echter ook waterstof ontstaan.Het voordeel van dit principe is het beter benutten van de ruimte, omdat er geen veiligheidskussen ("expansievolume") nodig is.
Een MF accu is kleiner en lichter.
Om veiligheidsredenen is er een klep geïnstalleerd die opent bij overdruk en weer sluit bij het bereiken van de normale druk. Daarnaast bevindt zich onder het deksel op het veiligheidsventiel een keramisch filter, dat dient als bescherming tegen ontbranding of explosie. batterij capaciteit
Voor het startproces is vooral de volledige accucapaciteit nodig; het hangt zowel af van de cilinderinhoud als van het type motor: een Japanse 1200 viercilinder komt uit met een relatief kleine accu (12/12 Ah of 12 V/10 Ah), terwijl een 1200 tweecilinder boxer (BMW) of vergelijkbaar formaat V-motor (Ducati, Moto Guzzi, Harley) heeft een grote accu nodig die ongeveer 19 ampère-uren levert.
Een 600 viercilinders hebben hele kleine 12 V/10 Ah of 12 V/8 Ah accu's, die ook schuin of zelfs liggend zijn ingebouwd;
Een 6 Ah accu is vaak genoeg voor een 125.
Of het nu gaat om een ​​gel accu, onderhoudsvrije MF- of loodzuuraccu: een accu moet worden opgeladen als de spanning lager is dan 12,3 volt (of 6,3 volt).
Dit kan worden gevoeld door de "vermoeide" elektrische starter wanneer deze de motor niet meer goed ronddraait (of door het flikkerende lampje wanneer de motor op laag toerental draait).
Om de laadtoestand te meten, blijven de kabels aangesloten op de accupolen.
Passende meetinstrumenten zijn verkrijgbaar in winkels met auto- of motoraccessoires.             
  
Nieuwe Accu

Een nieuwe accu moet eerst met zuur worden gevuld en vervolgens worden opgeladen voordat deze wordt geplaatst.
Dit geldt zowel voor een "niet-onderhoudsvrije" loodzuuraccu als voor een onderhoudsvrije MF-accu.
Beide zijn droog voor geladen en theoretisch klaar voor gebruik direct na de eerste vulling met zuur, maar hoe zorgvuldiger een nieuwe batterij wordt voorbereid voor het eerste gebruik, hoe langer hij meegaat.
Bij een loodzuuraccu moet het accuzuur via een trechter in de afzonderlijke cellen worden bijgevuld.
Met een onderhoudsvrije MF-accu gaat het wat makkelijker.
1. Verwijder de plak strips over de vulopeningen van de batterij.
2. Verwijder de beschermfolie van het zuurreservoir.
    Plaats het zuurreservoir precies op de vulgaten van de accu en druk gelijkmatig aan.
    Belangrijk: De hoeveelheid zuur  zijn exact afgestemd op de accu.
    Doorboor de containers NIET in de overtuiging dat alleen dan het zuur zal wegvloeien!
     Als de zuurstroom stopt, tik dan lichtjes met een vinger op de container.
3. Na ongeveer een uur is het zuur in de accu gelopen: verwijder het lege zuurreservoir uit de accu.
    Druk stevig op de stopstrip en tik indien nodig lichtjes met een rubberen hamer.
4. Laad de accu op zoals aangegeven, laat deze vervolgens minimaal 30 minuten rusten en installeer hem dan. 
     Verwijderen, laden, installeren: zo werkt het!
 Accu Verwijderen.
 

 
 
 
 
 
 
Afbeelding invoegen

1. Het contact is uitgeschakeld!
   Open het accu vak: het bevindt zich meestal ergens onder de buddy of een zij kap; soms onder de tank (raadpleeg de                     gebruikershandleiding).
2. Schroef eerst de minpool van de accu los, daarna de pluspool.
3. Verwijder de veiligheidsriem, verwijder de batterij volledig.        

Laden.

1. Reinig de verwijderde accu  onder warm stromend water, gebruik hiervoor een borstel.
2. Droog de accu goed af.
    Reinig de aansluitklemmen met een messingborstel of met schuurlinnen.
3. Sluit de accu aan op de lader: sluit eerst de pluspool aan, daarna de minpool.
    Zorg ervoor dat u ALLE Afdekstoppen  van loodzuuraccu's verwijdert!
4. Schakel de lader in, laad de accu op met een lage laadspanning.
 
Bij het opladen mogen de op de accu (of op de bijsluiter van een nieuwe accu) vermelde laadstromen en laadtijden niet worden overschreden, omdat bij een te hoge laadstroom en een te lange laadtijd de accu beschadigd kan raken.
 
4.1 normale lading op 1/10 van de stroomsterkte van de batterij, oplaadtijd 5 tot 10 uur.
    Als de laagste laadspanning die op de acculader kan worden ingesteld 1 ampère is, dient de accu hiermee te worden opgeladen.
    Dit geldt ook voor een accu van 6 of 9 Ah, die slechts met 0,6 of 0,9 ampère mag worden opgeladen.
    Snel laden mag alleen in noodgevallen, langzaam opladen heeft de voorkeur.
5. Koppel de accu los van de lader: koppel eerst de minpool los, daarna de pluspool.
     Laat de accu na het opladen minimaal 30 minuten rusten, d.w.z. niet meteen installeren en gaan rijden. 

Inbouwen accu.
1. Controleer het volgende vóór installatie: Zit er een rubberen kussentje voor        de accu in de accubak?
    Zo niet, knip er dan een uit zuurbestendig rubber, zoals een oude                      autovloermat; Indien nodig kunt u ook enkele stroken raamrubber onder de        accu plakken.
    Installeer de accu niet zonder rubber, anders bestaat het risico op trillingen        schade.
    Zijn de aansluitingen van de accukabels schoon en zonder corrosie?
    Als dit niet het geval is, schuurt u beide zijden met fijn schuurpapier 400.
2. Noteer de oplaaddatum op de accu, plaats de accu in de accubak.
3. Smeer de schroeven in met een beetje koperpasta/zuurvrije vaseline, dit            zorgt voor een goed elektrisch contact en voorkomt corrosie.
4. Sluit eerst de pluskabel aan op de accu en vervolgens de minkabel.
    Kabels nauwkeurig leggen, ze mogen niet te veel buigen of ergens schuren.
5. Breng beschermkappen aan op aansluitingen.
6. Zet de accu vast met de spanband (elastiek)
7. Sluit het deksel van de accubak. 
  Afbeelding invoegen

 
Ontluchtingsslang.

Als uw motorfiets is uitgerust met een MF MF-accu en u om de een of andere reden genoodzaakt bent een niet-MF-loodzuuraccu te installeren in plaats van een MF-accu, is een ontluchtingsslang vereist.
Deze moet zonder knikken naar beneden worden geleid en het uiteinde moet zo worden blootgelegd dat ontsnappende dampen met geen enkel onderdeel van het voertuig in aanraking komen, anders ontstaat er binnen zeer korte tijd lelijke zuurschade aan de motorfiets.

Wees voorzichtig met loodzuuraccu's.

Een niet-onderhoudsvrije loodaccu is gevuld met accuzuur (zwavelzuur).
Het vloeistofniveau daalt na verloop van tijd door verdamping.
Als het onder de markering op de batterij staat, moet gedestilleerd water worden toegevoegd.
Gebruik GEEN zuur om bij te vullen!
Een nieuwe, niet-onderhoudsvrije accu wordt geleverd met een zeer strak opgerold ontluchtingsslangetje.
Het opkrullen van de opgerolde slang kan worden gestopt door deze met een föhn te verwarmen en recht te trekken; het behoudt dan zijn vorm.
 
Controle van de zuurdichtheid:

Een zuursifon, ook wel aerometer genoemd, is nodig om de zuurdichtheid te controleren.
Om bij het zuur te komen, moeten de accu dopjes  uit de gaten worden getrokken of worden losgeschroefd. 
Zuurdichtheid is 1,26 gram per cm³: accu  is in orde.
Zuurdichtheid minder dan 1,18 gram: De accu is defect en moet worden vervangen. 
 
Accu lader.

Als je in opa's schuur een accu oplader vindt die hij vroeger gebruikte om zijn tractoraccu op te laden, bevestig er dan geen motoraccu aan, want die kan kapot gaan tijdens het opladen.
Koop een acculader speciaal ontworpen voor motoraccu's waarmee je kleine laadstromen (druppelladers)kunt instellen.
Tegenwoordig zijn er ook zeer goede elektronische batterijladers die, nadat ze zijn aangesloten, aanvankelijk een tijdje met de batterij communiceren en het opladen en de algemene toestand controleren.
Op basis van deze resultaten worden de laadstroom en de laadtijd automatisch ingesteld (»laadcurve«). 
  Afbeelding invoegen
 
Ombouw naar gel accu?

Zogenaamde gelaccu's, waarbij het zuur in de accu wordt opgeslagen in de vorm van kleverige gelei, zijn relatief nieuw.
In zeer moderne machines met elektronische dynamo’s  kan in plaats van een MF-accu een gel-accu worden ingebouwd.
Uiterste voorzichtigheid is echter geboden als een oudere motorfiets standaard was uitgerust met een "niet-onderhoudsvrije" loodzuuraccu en nu wordt uitgerust met een gel accu: dit werkt meestal niet goed, omdat de laadcurve van de dynamo controller is niet "vlak” genoeg en de gel accu krijgt steeds te veel laadstroom.
Bovendien hebben gel-accu's speciale elektronische opladers nodig, dus een dure gel-accu kopen is meestal niet de moeite waard.
 
Met een verzegelde MF-accu die goed wordt onderhouden, zit je in ieder geval altijd aan de veilige kant. 
 
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!! 
 
Tinus Stroosma 
Rijschool Stroosma  

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 11 + tien = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >