Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Waarom remmen we eigenlijk achteraan? - zondag 16 januari 2022

 
Waarom remmen we eigenlijk achteraan?

  Afbeelding invoegen


Enorme dubbele schijf, geavanceerde remklauwen - de voorremmen tot het maximum.
We gaan  leggen uit waarom we achter ook nog een rem nodig hebben.
Remmen vergroot de hellingshoek
 
Wat is waarheid en wat staat er in de wet?
 
  • Focus op voorremmen?
  • Honda's sport-ABS?

  • Meer hellingshoek door remmen? 

  • Cruiser / Choppers  remmen anders?

  • Professionele coureurs  remmen achteraan? 

  • Conclusie.
 
Natuurlijk ben ik schuldig aan deze meningen het twijfelen aan de achter rem.
Misschien wij allemaal wel .
  Afbeelding invoegen

Ongeacht de motorfiets ligt de focus op de remmen op het voorwiel !!!!!!!!!
Remschijfdiameter, constructie en montage van de remklauwen, functies van de rem pomp, dit alles wordt maximaal beschreven bij een motorfiets.
  Afbeelding invoegen
 
In het beste geval, in een bijzin, krijgt de rem op het achterwiel enige aandacht, in het slechtste geval het predicaat "achterrem remt ook mee".

Wat is nu waarheid  en wat staat er in de  wegen verkeerswet  beschreven ?
In een  van de paragraaf van de Regeling voertuigen wetwijzer ("even moeten opzoeken !) staat duidelijk: Motorvoertuigen moeten twee onafhankelijk van elkaar werkende remsystemen hebben.
Motorfietsen van voor 1967”moeten twee  bedrijfsremmen hebben en een remvertraging van tenminste 3,8 m/s2  die ze moeten hebben.  (regeling voertuigen wetwijzer blz 244)
Samengestelde remmen zijn toegestaan ​​als ze op verschillende manieren bediend kunnen worden.
Dat is al zo, en het laat duidelijk zien dat er een wettelijke reden is om een ​​rem op de voor- en achterwielen te hebben. In geval van nood moet het voertuig gecontroleerd kunnen worden afgeremd.
Achterrem motorfiets - onderschat, maar belangrijk Focus op de voor rem .
 
 
 
Ongeacht de wet, de algemene focus op de voor rem en  wordt gedeeltelijk gevormd door de natuurkunde: tijdens het remmen zorgt de traagheid van de massa ervoor dat het gewicht naar voren beweegt.
  Afbeelding invoegen
 
Door deze dynamische wiel belasting verdeling kunnen via het voorwiel hogere remkrachten worden overgebracht dan via het achterwiel. (het voorwiel wordt met een grotere kracht in het wegdek gedrukt dan het achterwiel )

Daarom is het zinvol om vooraan een krachtiger remsysteem te installeren.
Het is daarom begrijpelijk om je te concentreren op de prestaties van de voor rem en de werking ervan met ingenieuze rempompen voor het doseren van de rem druk.
Aan de achterzijde blokkeert het wiel daarentegen heel vroeg of regelt het ABS vroeg omdat het ontlaste wiel niet genoeg remkracht kan overbrengen op het wegdek.
De kleinere schijfdiameter aan de achterzijde en het kleinere remblokoppervlak zetten de achterrem zetten die een beetje buitenspel.
 
Hebben we de achterrem nog nodig?
Ja, absoluut!
 
Rijoefeningen en rij tips.

CORRECT REMMEN,
Remmen met en zonder ABS.
 lees meer: Honda's sport-ABSVoor het modeljaar 2009 bood Honda de Supersport-modellen CBR 600 RR (PC 40) en Fireblade (SC 59) aan met zogenaamd Combined ABS, een integraal systeem dat beide remmen in verschillende mate activeerde, afhankelijk van de rijsituatie.
  
 
 
Dit systeem gaf de achterrem een ​​nieuwe betekenis.
Zelfs als de bestuurder de voor rem alleen met de hendel zou bedienen, zou de besturingselektronica van het gecombineerde ABS eerst druk opbouwen op de achterrem.  
Het effect: de achterkant zakte iets door, vertraagde de voorwaartse lastverdeling met een fractie van een seconde en stabiliseerde zo de motorfiets bij het remmen.
  Afbeelding invoegen
 

Zelfs de meest moderne lean-systemen werken zo.
 
Technologie & toekomst.

MODERNE RIJHULPMIDDELEN ZIJN ALTIJD ACTIEF
Hoe vaak regelt het ABS systeem met een bochten ABS. 
Lees meer:

Remmen vergroot de hellingshoek?
 
De achterrem is niet alleen handig om af te remmen, maar ook om te sturen?
Als je in bochten je koers naar binnen wilt corrigeren, kun je de achterrem zeer efficiënt gebruiken.
Remmen zorgt dat het achterwiel zwaarder(meer druk op het wegdek gezet wordt ) het dan zorgt dat reducerende stabiliserende gyroscopische koppel zonder een rechtopstaand (rechtopzettend effect ) stuureffect te zorgen, zoals het geval is bij het remmen in een in een bocht hangende positie dan met de voorrem.  
  Afbeelding invoegen
 
Cruiser / Choppers remmen anders.

Nu komt het grote moment van de Cruiser/ Choppers.
Omdat de huidige Indian en Harley-modellen meestal dezelfde maat remschijven en dezelfde remklauwen voor en achter hebben, maar meestal in een dubbele uitvoering  aan de voorkant.
In tegenstelling tot alle clichés ligt dit niet aan een gebrek aan rijdynamiek, maar aan het bijzondere design.
Cruiser /Choppers zijn van nature zwaar, dragen veel gewicht in het achterschip en hebben een laag zwaartepunt.
De achterband kan daardoor veel meer remkracht overbrengen dan bij een nakend bike of sportmotor.
Bovendien zorgen de lange wielbases, de vlakke balhoofdhoeken en het lange naloop voorwiel ervoor dat het voorwiel door de dynamische wiel belasting verdeling aanzienlijk minder kracht op de remschijf uitgeoefend kan worden en daardoor minder remkracht kan overbrengen.
Een grote achterrem is daarom logisch op Cruiser/Choppers.

  Afbeelding invoegen


 
Professionals remmen achteraan.
MotoGP toonde onlangs een interessante video waarin Jorge Martin van Pramac .
Uitlegt hoe en hoe vaak hij de zogenaamd zinloze achterrem gebruikt.
 
Uitslag : Heel vaak.
Of het nu is ontworpen als duimrem of voetrem.
De rem is constant in gebruik om in een bocht te remmen en de lijn te corrigeren.
In de MotoGP gebruiken de coureurs de achterrem bij het accelereren, verzachten ze een wheelie of brengen ze rust op de motor bij accelereren op een niet vlak/golvend terrein.

Leren remmen, misschien nooit over nagedacht, maar toch is hier het een en ander over te vertellen. 
Met ABS remmen, zonder ABS remmen, Gewicht verplaatsing tijdens het remmen, kijkgedrag, evenwicht tijdens het remmen, Noodstop maken, enz. 
Mocht je hier meer over weten, neem contact op met ons "Leren Remmen met ABS"
 
 Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!

 Tinus Stroosma


 
 


 
 
 bron: Motorrad

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 4 + vijftien = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >