Motorblog - Tips & Trucs
Waarom remmen we eigenlijk achteraan? - zondag 16 januari 2022 |
Waarom remmen we eigenlijk achteraan?
Enorme dubbele schijf, geavanceerde remklauwen - de
voorremmen tot het maximum.
We gaan leggen uit
waarom we achter ook nog een rem nodig hebben.
Remmen vergroot de hellingshoek
Wat is waarheid en wat staat er in de wet?
- Focus op voorremmen?
- Honda's sport-ABS?
- Meer hellingshoek door remmen?
- Cruiser / Choppers remmen anders?
- Professionele coureurs remmen achteraan?
- Conclusie.
Natuurlijk ben ik schuldig aan deze meningen het twijfelen aan de achter rem.
Misschien wij allemaal wel . |
Ongeacht de motorfiets ligt de focus op de remmen op het voorwiel !!!!!!!!!
Remschijfdiameter, constructie en montage van de remklauwen, functies van de rem pomp, dit alles wordt maximaal beschreven bij een motorfiets. |
In het beste geval, in een bijzin, krijgt de rem op het
achterwiel enige aandacht, in het slechtste geval het predicaat "achterrem
remt ook mee".
Wat is nu waarheid en
wat staat er in de wegen
verkeerswet beschreven ?
In een van de paragraaf
van de Regeling voertuigen wetwijzer ("even moeten opzoeken !) staat duidelijk:
Motorvoertuigen moeten twee onafhankelijk van elkaar werkende remsystemen
hebben.
Motorfietsen van voor 1967”moeten twee bedrijfsremmen hebben en een remvertraging van
tenminste 3,8 m/s2 die ze moeten hebben. (regeling voertuigen wetwijzer blz 244)
Samengestelde remmen zijn toegestaan als ze op verschillende
manieren bediend kunnen worden.
Dat is al zo, en het laat duidelijk zien dat er
een wettelijke reden is om een rem op de voor- en achterwielen te hebben. In geval van nood moet het voertuig gecontroleerd kunnen
worden afgeremd.
Achterrem motorfiets - onderschat, maar belangrijk Focus op de voor rem .
Ongeacht de wet, de algemene focus op de voor rem en wordt gedeeltelijk gevormd door de natuurkunde: tijdens het remmen zorgt de traagheid van de massa ervoor dat het gewicht naar voren beweegt. |
Door deze dynamische wiel belasting verdeling kunnen via het voorwiel hogere remkrachten worden overgebracht dan via het achterwiel. (het voorwiel wordt met een grotere kracht in het wegdek gedrukt dan het achterwiel )
Daarom is het zinvol om vooraan een krachtiger remsysteem te
installeren.
Het is daarom begrijpelijk om je te concentreren op de
prestaties van de voor rem en de werking ervan met ingenieuze rempompen voor
het doseren van de rem druk.
Aan de achterzijde blokkeert het wiel daarentegen heel vroeg
of regelt het ABS vroeg omdat het ontlaste wiel niet genoeg remkracht kan
overbrengen op het wegdek.
De kleinere schijfdiameter aan de achterzijde en het
kleinere remblokoppervlak zetten de achterrem zetten die een beetje buitenspel.
Hebben we de achterrem nog nodig?
Ja, absoluut!
Rijoefeningen en rij tips.
CORRECT REMMEN,
Remmen met en zonder ABS.
lees meer: Honda's sport-ABSVoor het modeljaar 2009 bood Honda de Supersport-modellen
CBR 600 RR (PC 40) en Fireblade (SC 59) aan met zogenaamd Combined ABS, een
integraal systeem dat beide remmen in verschillende mate activeerde,
afhankelijk van de rijsituatie.
Dit systeem gaf de achterrem een nieuwe betekenis.
Zelfs als de bestuurder de voor rem alleen met de hendel zou bedienen, zou de besturingselektronica van het gecombineerde ABS eerst druk opbouwen op de achterrem.
Het effect: de achterkant zakte iets door, vertraagde de voorwaartse lastverdeling met een fractie van een seconde en stabiliseerde zo de motorfiets bij het remmen. |
Zelfs de meest moderne lean-systemen werken zo.
Technologie & toekomst.
MODERNE RIJHULPMIDDELEN ZIJN ALTIJD ACTIEF
Hoe vaak regelt het ABS systeem met een bochten ABS.
Lees meer:
Remmen vergroot de hellingshoek?
De achterrem is niet alleen handig om af te remmen, maar ook om te sturen?
Als je in bochten je koers naar binnen wilt corrigeren, kun je de achterrem zeer efficiënt gebruiken.
Remmen zorgt dat het achterwiel zwaarder(meer druk op het wegdek gezet wordt ) het dan zorgt dat reducerende stabiliserende gyroscopische koppel zonder een rechtopstaand (rechtopzettend effect ) stuureffect te zorgen, zoals het geval is bij het remmen in een in een bocht hangende positie dan met de voorrem. |
Cruiser / Choppers remmen anders.
Nu komt het grote moment van de Cruiser/ Choppers.
Omdat de huidige Indian en Harley-modellen meestal dezelfde maat remschijven en dezelfde remklauwen voor en achter hebben, maar meestal in een dubbele uitvoering aan de voorkant.
In tegenstelling tot alle clichés ligt dit niet aan een gebrek aan rijdynamiek, maar aan het bijzondere design.
Cruiser /Choppers zijn van nature zwaar, dragen veel gewicht in het achterschip en hebben een laag zwaartepunt.
De achterband kan daardoor veel meer remkracht overbrengen dan bij een nakend bike of sportmotor.
Bovendien zorgen de lange wielbases, de vlakke balhoofdhoeken en het lange naloop voorwiel ervoor dat het voorwiel door de dynamische wiel belasting verdeling aanzienlijk minder kracht op de remschijf uitgeoefend kan worden en daardoor minder remkracht kan overbrengen.
Een grote achterrem is daarom logisch op Cruiser/Choppers. |
Professionals remmen achteraan.
MotoGP toonde onlangs een interessante video waarin Jorge
Martin van Pramac .
Uitlegt hoe en hoe vaak hij de zogenaamd zinloze achterrem
gebruikt.
Uitslag : Heel vaak.
Of het nu is ontworpen als duimrem of voetrem.
De rem is constant in gebruik om in een bocht te remmen en
de lijn te corrigeren.
In de MotoGP gebruiken de coureurs de achterrem bij het
accelereren, verzachten ze een wheelie of brengen ze rust op de motor bij
accelereren op een niet vlak/golvend terrein.
Leren remmen, misschien nooit over nagedacht, maar toch is hier het een en ander over te vertellen.
Met ABS remmen, zonder ABS remmen, Gewicht verplaatsing tijdens het remmen, kijkgedrag, evenwicht tijdens het remmen, Noodstop maken, enz.
Mocht je hier meer over weten, neem contact op met ons "Leren Remmen met ABS"
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
Tinus Stroosma
bron: Motorrad
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: