Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Achter remmen deel 2 - vrijdag 4 februari 2022

 Achter remmen deel 2 
In de laatste blog van mij ,ging het over remmen in een bocht, gaan ditmaal nog even verder met dit onderwerp.
 
ACHTER REMMEN , WANNEER GEBRUIK JE HET ?.                                    Afbeelding invoegen
Er zijn echter ook bochtsituaties waarbij het stabiliserend gebruik van de achterwielrem nadrukkelijk gewenst is.
De achterwielrem is het zich een goede rem en zeer goed te gebruiken in vrij langzame rij situaties zoals, draaimanoeuvres, kort door draaiende bochten, scherpe bochten en bij het nemen van haakse  bochten ( b.v bij het afdraaien).
Een  bewust gebruik  van de voetrem (achterrem) is hierbij een goede hulp om de motorfiets stabiel te houden en het stuurgedrag (instuurmoment ) te ondersteunen.
In de hierboven  genoemde situaties wordt vaak zo langzaam gereden, dat de motor in het onstabiele gebied komt, hij dreigt om te vallen en is niet meer stabiel oftewel uit evenwicht.
Rijd je ook nog in een lage versnelling tussen niet trekkende motorfiets en niet trekkende motorfiets, dan zorgen lastwisselingen ("aan / uit  effect”  of te wel gas dicht of gas geven ) voor extra instabiliteit.
 
Afbeelding invoegen  
Nu komt het aan op het bedienen van de achter rem, hij moet met veel gevoel bedient worden, niet "te veel” en "niet te weinig”  een gevoelige (een geoefende) druk op het rempedaal is dan vereist.
 
Zo wordt er nog het gas nog licht bedient en wordt de snelheid via de achterwielrem voorzichtig gedoseerd.(dus je regelt je snelheid met de achterrem, en niet met het gas)  
Als men gas geeft en met de achter rem je snelheid bepaalt wordt door de achter rem en dit op juiste manier toepast.
 
Dan is het aan /uit effect veel rustiger en beheersbaarder.
Rij zelf maar eens langzaam in de eerste versnelling , geef maar eens beetje gas en direct gas weer dicht. (bij de ene motor is dit aan /uit effect vele male groter dan bij de andere motorfiets)
Door met de achterwielrem te slepen, komt de motorfiets ( iets verhoogd toerental motorfiets), zelfs in een krappe bocht tot rust, omdat de motorfiets nu constant onder spanning( achterrem ) kan worden gehouden. (achterrem bepaalt de snelheid)  Draaimanoeuvres zijn ook veel gemakkelijker dankzij deze interactie van gas en rem.
Houd je ogen gericht op waar je heen wilt. ( Kijken waar je naar toe wilt rijden). 
Hier komt, net als bij het draaien, nog een ander voordeel van gericht remmen op het achterwiel om de hoek kijken: het ondersteunt de door de bestuurder de stuurimpuls om de hoek om te sturen.
Maar pas op, als je te veel afremt ( laten afslaan ), zal de motor letterlijk naar binnenzijde de bocht in vallen , en dan is er geen houden aan, en lig de motorfiets op de grond.

Probeer dit (met uiterste voorzichtigheid en buiten het verkeer, parkeerplaats ) met een bocht van 180 graden, een keer met en een keer zonder de voetrem te gebruiken.
Dit is (slepende voetrem/ trekkende motorfiets) verplicht te gebruiken tijdens het behalen van je motorrijbewijs, en wordt toegepast op het maken van een acht, halve draai enz, tijdens examen A.V.B ,bijzondere verrichtingen. zie link bijzondere verrichtingen hieronder :
https://rijschoolstroosma.nl/examens-/motorexamens-avb-en-avd-/
 
Afbeelding invoegen  
Het gebruik van de achterwielrem, die relatief moeilijk te controleren is( weinig gevoel er in hebt ), is veel kritischer in bochten dan bij het remmen in een rechte lijn (bij geen ABS ), maar is zeker motorfietsen met ABS zeer goed te gebruiken.

Hierbij als je achterrem gebruikt bij een de motorfiets langer wordt (relatief) en het zorgt voor stabiliteit in de gehele motorfiets.
Zeker bij een noodstop, gebruik je 100% van je remvermogen, als je alleen remt met de voor rem gebruik je +- 70% van je rem vermogen, en laat je 30% liggen die je niet gebruikt.
Daarom is het van belang dat je altijd met 2 remmen remt(voor en achter), mocht je in een nood situatie komen gebruik je automatisch 2 remmen (voor en achter) als je altijd alleen aan de voorzijde remt , dan doe je dit ook in een noodsituatie. (automatisme)
 
In combinatie met een dynamische verschuiving van de wielbelasting naar voren als gevolg van vertraging (de achterkant wordt lichter), kan de grip tijdens het remmen wel een stuk minder worden en gaan slippen (zeker motorfietsen met geen ABS )  met slippen bedoel ik het stilstaan van het achterwiel, en gevolg hiervan is dat de achterkant "uitbreekt", dus voorzichtig gebruiken.
 
Dit is op de huidige motoren een stuk minder gevaarlijk omdat ze voorzien zijn van ABS, en zeker tegenwoordig de motoren die voorzien zijn van bochten- ABS.  

Het verschil is opvallend te noemen.
Maar je kunt dit ook doen onder professionele begeleiding, en  kan deze manoeuvre nog beter worden geoefend, of bijvoorbeeld tijdens een rijvaardigheidstraining.
Dus ben je nieuwgierig naar dit alles, en wil je nieuwe inzichten en beter leren rijden, neem contact op met rijschool Stroosma voor een rijvaardigheids training 
 
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!! 
 
Tinus Stroosma  
Rijschool Stroosma  

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 2 + 6 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >