Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Ik zal dit weekend de banden eens goed controleren en bekijken - vrijdag 4 maart 2022

 Afbeelding invoegen
 
Ik zal dit weekend de banden eens controleren.
 
In maart zijn de eerste zonnestralen al te zien.
Het motor seizoen komt stilletjes aan, weer op gang.
Maar hoe was het aan het einde van het seizoen met banden gesteld ?
Het is beter om goed naar de banden te kijken.
Was de achterband niet al naar een vierkantje gereden?
Profieldiepte

De wetgever schrijft een minimale profieldiepte van 1,0 millimeter voor.
Maar je moet niet per sé er zover er naar  toe rijden (naar die 1 mm )
Voor een  extra portie gripreserve (vooral in de regen) moet je je zorgen maken over het vervangen er van  wanneer het profiel van twee millimeter wordt bereikt.
Voor de grove eerste controle of de band al versleten is, helpt een blik op de vaak "ingebouwde" slijtage-indicatoren.
Dit zijn de kleine streepjes(blokjes)  in de loopvlakgroeven, vaak gemarkeerd met "TWI" (Tread Wear Indicators) aan de rand van de band.
Ze geven echter niet altijd de betrouwbare informatie over land specifieke profieldiepten.( wettelijke minimale diepte )
  Afbeelding invoegen
Het is daarom beter en meer nauwkeurig om altijd de profieldiepte zelf te meten .
Je  kunt het beste een profiel diepte meter gebruiken, die in analoge of digitale versies verkrijgbaar is in de winkel of speciaal zaak.
Prijs, voor een paar euro heb je er een.
Meet verschillende plaatsen in het midden van het profiel (ongeveer 75 procent van het profiel zit  in het midden van de band ) omdat hier de minimale profieldiepte volledig moet worden aangehouden.
Het is dus bijna altijd de meest versleten plek van de band waar de meeste slijtage is en  die telt.
Houd de profiel diepte meter zo veel mogelijk verticaal ( zo recht mogelijk op de band )
Afbeelding invoegen
Of een gereedschap die beide is : profieldiepte meter en banden spanning meter, rond de 15 euro
 
 
Afbeelding invoegenAfbeelding invoegen
 
Algemene conditie en leeftijd.

Bekijk de band ook  van dichterbij met behulp van veel licht (zaklamp).
Is het loopvlak en en zijwanden in goede staat of zijn er scheuren?
Er kan ook ergens een steentje  met een scherpe rand of een kleine spijker in  zitten.
Zelfs als banden niet worden gebruikt, verouderen ze toch. (drogen uit, en gewoon verouderen door licht enz)
Dit betekent dat zelfs als het jaarlijkse aantal kilometers zeer  laag is, is het mogelijk dat ze moeten worden vervangen voordat het loopvlak versleten is.
Het is niet mogelijk om precies te bepalen wanneer een band vanwege leeftijd moet worden vervangen, omdat er te veel beïnvloedende factoren een rol spelen.
Bandenfabrikanten geven als richtlijn aan dat banden van ongeveer tien jaar oud vervangen zouden moeten worden, mijn advies ,doe het eerder.
Overigens kunt u de productiedatum van uw band vinden aan de hand van het DOT-nummer op de zijwand van de band.
De viercijferige reeks getallen staat voor de kalenderweek en het jaar.
Bij voorbeeld:   
PUNT nr. 1519 betekent dat de band in de 15e kalenderweek van 2019 is geproduceerd. 

 
 
Afbeelding invoegen
 
Bandenspanning
 
 
Controleer voordat u begint aan een motorrit de bandenspanning.
De juiste bandenspanningen waarden vindt u in de gebruiksaanwijzing, maar als u overstapt naar een ander bandenmerk kunnen er andere waarden gelden.
Je vindt de waarden die specifiek zijn voor uw band bij de bandendealer of op de websites van de fabrikant.
 
 
Afbeelding invoegen
Ventieldopjes.

Bij het controleren van de bandenspanning is het onvermijdelijk dat de ventieldopjes nog aanwezig zijn.
 
Vervang ontbrekende ventieldopjes dus met nieuwe!
 
Ze houden niet alleen vuil buiten, ze kunnen ook drukverlies bij het rijden met hoge snelheden voorkomen.
De dopjes moeten daarom goed vast zitten en mogen niet beschadigd zijn.
  Afbeelding invoegen
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
 
Tinus Stroosma
 
Rijschool Stroosma 

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam drie + 8 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >