Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

De elektrische starter. - vrijdag 11 maart 2022

De elektrische starter.
  
Dit is tegenwoordig zo vanzelfsprekend dat alleen oudere mensen zich de tijden van kickstarters herinneren, tijden waarin de casual kick zou kunnen ontaarden in een zweterige traporgie als de 'fiets' gewoon niet wil  starten.
Als de motorfiets zelfs met de elektrische starter niet werkt, gaan we terug naar de begindagen van het motorrijden, toen het aanduwen duwen de norm was.
  Afbeelding invoegen
Omdat dat ongemakkelijk en vermoeiend was, werd er snel een oplossing bedacht. In 1908 bouwde de Engelsman Alfred Scott tweetaktmotoren met kickstarters.
Overigens was hij ook de eerste die zijn machines uitrustte met remmen!

Al in 1914 bouwde het Indiase bedrijf motorfietsen met elektrische starters.
Maar terwijl autofabrikanten al in het midden van de jaren twintig mechanische startprocessen begonnen te vervangen door elektrische starters, bleef de motorfietsbouw veel langer vertrouwen op de eenvoudige kick starter.

Wie in Duitsland waarde hechtte aan de luxe van de startknop had in de jaren vijftig en begin jaren zestig nog weinig keus.
Een NSU-scooter uit de Prima-serie, die vanaf 1956 leverbaar was met een elektrische starter, was een van de uitzonderingen. Veel bekendere vroege voorbeelden van motorfietsen die recentelijk standaard elektrische starters hadden, zijn de Harley-Davidson Electra Glide uit 1965, de Moto Guzzi V7 uit 1967 en de BMW R 60/5 en R75/5 uit 1969.
  Afbeelding invoegen
 
In de jaren zo rond   1970 vestigde langzaam  zich als de standaard voor alle soorten motorfietsen, maar zeker niet meteen.
 
De kick starter, die in het begin vaak naast de elektrische starter werd geïnstalleerd, is nu vandaag de dag bijna volledig verdwenen.
 
Des te belangrijker is dat de accu, die de elektrische starter van het nodige vermogen voorziet, altijd in topconditiemoet zijn .
 
Hoewel moderne accu’s  onderhoudsvrij zijn, hebben ze toch af en toe wat zorg en aandacht nodig.
 
Controleer af en toe of de kabels goed vastzitten en of de klemmen vrij zijn van vuil.
 
Bekijk ook de buitenzijde aan een inspectie.
Als er scheuren of uitstulpingen zichtbaar zijn op de onderhoudsvrije exemplaren, moeten deze worden vervangen.
 
Overigens houden de accu's helemaal niet van diepe ontlading, daarom moeten ze aan een oplader worden aangesloten als de motorfiets lange tijd stilstaat

  Afbeelding invoegenAfbeelding invoegen
 
En als de  motorfiets  ondanks een volle accu toch niet wil starten?
 
Kijk naar de positie van de kill-schakelaar(noodschakelaar). Oeps?
 
Komt voor in de beste families 😉.
  Afbeelding invoegen
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!

 Tinus Stroosma

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 2 + 4 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >