Motorblog - Tips & Trucs
groep rijden , baksteens gewijs ? ,2 seconden afstand wat is wijs hierin ? - vrijdag 18 maart 2022 |
Als motorrijders zich in een groep verplaatsen, doen ze dat ‘bak steens gewijs’. meestal !
Je rijdt hierbij schuin achter de rijder voor je.
Maar is dit wel Veilig ?
Hier in deze blog wat tips om over na te denken, hoe je je eigen veiligheid
kunt verbeteren.
Hierover is best veel te vertellen om een ander inzicht te krijgen en er een andere denkwijze op na te houden, veel leesplezier. |
Maar bak steens gewijs rijden zorgt vaak voor ongewenst gedrag:
veel mensen krijgen het gevoel zich niet meer als één persoon door het verkeer te begeven maar als vast onderdeel van de groep. |
Dat kan gevaarlijk
zijn, daarom frissen we je geheugen op met tips voor het rijden in
groepsverband!
Hoewel één van dragende pijlers
van het motorrijden ‘vrijheid’ is, blijft het groepsgevoel bijna even
belangrijk.
Want wat is er nou leuker dan je
hobby en passie delen met vrienden, familie of zelfs wildvreemden?
En hoewel motorrijden absoluut een groepsaangelegenheid is, zijn we soms wat onhandig in het rijden in een groep.
Met "Soms op het gevaarlijke af”, herkent Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen bij de KNMV. |
Hoewel het natuurlijk anders voelt, om in een groep te rijden dan in je eentje, blijft het rijden hetzelfde.
Je bent immers nog steeds gewoon verantwoordelijk voor je eigen hachje als puntje bij paaltje komt.
Ken je dat verhaal van die vriend die in een sloot duikt?
Duik jij er dan blind achteraan? |
We gebruiken niet graag het woord ‘‘bak steens gewijs’.
Bakstenen worden gemetseld en zitten vast, motorrijders moeten vrij kunnen bewegen Positie op de weg"
Wat we vaak zien, is dat mensen hun eigen veiligheid vergeten in het belang van de groep”. |
In een bocht weet iedereen dat je vooral je eigen lijn moet rijden en het bak steens gewijs rijden los moet laten.
Maar bij rechtuit rijden zijn er ook risico’s waar rekening mee gehouden moet worden.”
Wanneer men in een groep rijdt, lijkt het of mensen hun positie op dat soort rechte einden als ‘vast’ beschouwen. |
Ze blijven onafgebroken links of rechts rijden zodat de getrapte positie ten opzichte van de rijder voor hen niet veranderd.
Zelfs als men dan rakelings langs een obstakel (of tegenligger) op moet rijden, blijft men in die positie: "tot de dood er op volgt , blijven we in deze positie rijden" en " Niet handig als je het mij vraagt.
En tegenwoordig niet ondenkbaar dat de automobilist iets met zijn telefoon aan het doen is, en dan is uitwijken niet meer mogelijk.
Het kan toch niet zo zijn dat jouw veiligheid in het gedrang komt?
Daarom gebruiken wij niet graag het woord ‘bak steens gewijs’.
Bakstenen worden gemetseld en zitten vast, motorrijders moeten vrij kunnen bewegen in de vrije veilige ruimte. |
”Experiment"
Om mensen hiervan bewust te maken, is hier een verhelderend maar een heilzaam experiment: "Ga eens volledig links tegen de aslijn staan op een weg in het buitengebied, op de positie waar je normaal zou rijden met je motor.
Probeer daar eens te blijven staan als er in de andere rijbaan een auto, bestelbusje of vrachtwagen met 60 km/u aan komt rijden.
Met zekerheid durf ik te beweren dat je een stapje naar rechts zet, je "veilige ruimte" in. |
Maar waarom doe je dat dan niet als je een stuur in je handen hebt?” dat vraagt ik me af.
Alleen maar om de formatie ( baksteens vast te blijven houden) en je eigen veiligheid daar voor op het spel te zetten.
Kies altijd het midden van je "veilige ruimte" en houdt een buffer (aan ruimte ) aan.
En afstand bewaren "de 2 seconden regel" hoe was die ook weer ?
De helft van je eigen snelheid + 10 % , = 100 km per uur is 55 meter. (13 auto lengtes).
Zo heb je meer tijd en ruimte om te reageren op onverwachte dingen.
Soms komt dit erop neer dat je bak steens gewijs rijdt, maar dat moet "niet het uitgangspunt zijn". |
Overigens is het ook niet zo dat je uiterst links of uiterst rechts moet rijden als je dan kiest om in formatie te rijden.
Zo lang je maar genoeg zicht hebt langs de rijder voor je is het voldoende (zie de rechtse foto hiernaast ). |
Een licht kronkelend lint is misschien een betere omschrijving van de manier waarop je rijdt.
Komt er een obstakel?
Dan voeg je weer netjes in het rijtje in.
Rijd je binnen de bebouwde kom of op een provinciale weg, dan moet de voorrijder rechts in de baan rijden waar dat kan. |
Op de snelweg.
Er zijn twee manieren om je groep op te bouwen: met de voorrijder links in de baan, of rechts.
Afhankelijk van waar je rijdt pas je de groepsindeling hierop aan.
Rij je op de snelweg?
Dan moet de voorrijder links in de baan rijden waar dat veilig kan.
Op de snelweg komt het van achteren.
We zien we regelmatig dat automobilisten de groep als het ware afsnijden wanneer ze na het passeren van de voorste motor in linker positie weer invoegen.
Rijdt de voorste rijder dan rechts, dan kan een automobilist die rijder over het hoofd zien, met alle gevolgen van dien.” Qua zichtbaarheid is het dus veiliger om links te rijden als voorrijder. |
Rij je op linker rijbaan op de snelweg, en je bent aan het inhalen, wat is dan de meest veilige plaats op de weg?
Links van het midden, zo dicht mogelijk tegen de vangrail, "waarom? " .
Die vangrail links van je, die staat "vast" in de grond (die beweegt niet) die auto enz, rechts van je, die kunnen wel hun positie veranderen "naar jou toe "
Niet op de snelweg.
Het tegenovergestelde gaat op als je van de snelweg afgaat.
Rijd je niet op de snelweg, dan moet de voorrijder rechts in de baan rijden waar dat kan.
Het verschil zit ‘m in de richting waarvandaan het gevaar komt.
Dit heeft dan weer met name te maken met afdekongevallen.
Mensen hebben de neiging om alleen directe gevaren te ‘zien’ |
Het brein filtert namelijk op
bekende patronen om zo sneller te kunnen reageren.
Aangezien een motor vaak sneller
voorbij rijdt dan een auto die daarachter rijdt, zal een afslaande automobilist
slechts de motor en de auto daarachter registreren.
Omdat de motor over het algemeen
sneller rijdt, kan de reactie van het brein zijn dat je nog wel even snel
tussen de auto en motor door kunt schieten om je weg weer te vervolgen.
"Tegenliggers kunnen na
het passeren van de eerste rijder het idee krijgen dat ze veilig af kunnen
slaan.
Ze zien dan de tweede rijder –
die als het ware verstopt zit achter de eerste rijder – te laat.” Denk dus als
je met een groep gaat rijden met name aan je positie op de weg, maar blijf
vooral voor jezelf rijden en denken.
Het heet nu eenmaal een ‘groep’
en geen ‘kudde’ motorrijders.
Hier rijd je liever iets links uit het midden van de
rijstrook, in het midden van jouw veilige zone en met een buffer naar het
verkeer op de middelste rijstrook zodat je in ieder geval minder kans hebt om
in de dode hoek te vallen.
Hoeveel is te veel?
Er staat nergens geschreven hoe
groot een groep maximaal mag zijn, maar een motorrijder die zijn gezond
verstand gebruikt weet dat je al snel met teveel mensen op pad bent.
Iedereen weet hoe vervelend het
is als de groep opbreekt als je een verkeerslicht tegen hebt of het tempo te
hoog ligt.
Gebruik dus vooral je gezond
verstand is ons advies.
Zeker in een tijd dat grote
groepen motorrijders worden gezien als bron van overlast, is het soms verstandig
om je groep op te splitsen.
Uiteindelijk spreek je elkaar
toch pas weer als de koffie met gebak op tafel staat.
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!! Tinus Stroosma
Rijschool Stroosma
Bron KNMV, IFZ , rijschool Stroosma
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: