Motorblog - Tips & Trucs
De Hydraulische schijfrem. - vrijdag 20 mei 2022 |
De Hydraulische schijfrem.
Volgens de naam heeft een motorfiets een motorblok en twee wielen.
Dat zijn de cruciale onderdelen.
Maar een van de belangrijkste is ongetwijfeld het remsysteem.
Zonder hen is een motorfiets in het openbare verkeer gewoon
niet te gebruiken.
Een belangrijke ontwikkelingsstap op het gebied van
veiligheid, maar ook het gebruiksgemak is met de overgang van de trommelrem
naar de schijfrem.
Het heeft relatief lang geduurd, omdat de trommelremmen meer dan 40 jaar de gouden standaard was, om snelheid verminderen.
Dit was ook te wijten aan het feit dat het remkracht van een een trommelrem is op zich niet slecht is.
Bovendien heb je goede remvertraging ze vanwege hun dat ze mooi ingebouwd zijn, met een goede remkracht die doseer baar is , zelfs als ze nat zijn.
Maar omdat het de warmte slechts slecht kan afvoeren, kwam het in de problemen zeker met de hogere en krachtiger motoren en bereikte zijn maximale remkracht de grens. |
Het omzetten van kinetische energie in warmte kan, en dat
doen schijfremmen gewoon beter - zelfs totdat ze gloeien.
Wat was de eerste motorfiets die was uitgerust met schijfremmen?
Nee, het was niet de Honda CB 750 uit 1968.
Ook niet meestal
genoemd de MV Agusta 600, die al in 1966 werd bediend met een kabel een schijfrem bediende die
was gemonteerd, had al een voorganger.
Hier moet je het echt , over onze voorouders gaan hebben, en dat
waren de Engelsen namelijk motorsmederij Douglas en
heeft dit al in 1921 een voorwiel van een sportmodel met een schijf uitgerust waarop ze een
remblok gemonteerd hadden.
Maar de CB 750 verdient de titel van de eerste in massa geproduceerde machine met een hydraulisch bediende schijfrem.
De overdracht van kracht uitgeoefend op de remhendel door middel van hydrauliek doorgegeven aan de schijfrem, en hier bij werd trouwens "remmen” naar een nieuw niveau qua remkracht en rem dosering gebracht .
Hydraulische schijfremmen zijn sindsdien standaard en zijn dat nog steeds. |
Ze zijn volwassen geworden, stabiel en betrouwbaar.
En hoewel zij ook zijn relatief onderhoudsarm, maar hebben
ze van tijd tot tijd nodig aandacht en
een controlerende kijk op de schijf :
Zorg ervoor dat de rem voeringdikte van de remblokken voldoende is.
Ook de remschijven slijten.
Zullen ze te dun zijn, of hebben ze groeven in de schijf ?
Dan moeten ze vervangen worden. |
Voor de veiligheidscontrole omvat ook het controleren of er
ergens remvloeistof lekkages in het rem systeem
zit.
En omdat het oude remvloeistof na verloop van tijd water opneemt, moet deze met regelmatige tussenpozen worden
vervangen. ( zie handboek motorfiets )
Dat moet de motorzaak of monteur er naar kijken, vooral in het geval van ABS-remsystemen, de
professionals raadplegen om dit te checken.
Als je ook wilt weten waarom, en hoe het zit met de die gaten in de remschijven zitten, lees hier verder?
Het zorgt voor gewicht besparing, (minder materiaal nodig).
En heeft nog een voordeel die "gaten" in de remschijf, die zorgt er ook voor een betere temperatuur huishouding.
Bij hogere belasting van de remschijf zorgen de gaten voor een snellere afvoer van warmte.
Ten laatste dienen ze er voor om vochtigheid af te leiden(af te voeren ), de remschijven worden bij nat weer voorzien van een dun laagje water (waterfilm) tussen de remblokken en schijf en de gaten voeren dit water beter af .
Ook remstof (slijtage remblokken) worden hierbij ook beter afgevoerd. |
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
Tinus Stroosma
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: