Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Koude voeten - zondag 11 december 2022

Koude voeten, bijna niet te voorkomen ,of misschien toch wel.
 
Het is weer eventjes geleden dat ik een blog artikel geschreven heb, de rijschool neemt veel tijd in beslag.
Bijna allemaal hebben ze het motor rijbewijs gehaald, in de winterperiode zijn er wat minder motor leerlingen.
Dus weer tijd om te werken aan de Blog.

Afgelopen week toch wel een paar keer gereden met temperaturen  van 0 tot 3 graden, en waar hebben de meeste last van, koude voeten en handen.

Het is niet zo eenvoudig om je voeten warm te houden op een motor als de temperatuur in de laagste enkele cijfers staat.
Gewoon met dikkere sokken in de zomerlaarzen glippen?

Dit werkt misschien voor een korte rit naar de winkel of een kort rondje rond huis, maar deze oplossing bereikt al snel zijn grenzen.
Zeker  bij langere reizen, alleen al omdat de voeten te verkrampt zijn, wat hun bewegingsvrijheid en dus de bloedsomloop beperkt.
 
Het resultaat is dan koude voeten. 
 
Helaas niet mogelijk zijn: moonboots en rubberen laarzen, Sneeuw- en winterlaarzen uit de outdoor winkels, b.v moonboots of zelfs pluizige rubberen laarzen houden je weliswaar warm, maar zijn geen echt alternatief.
 
Ze missen toch de belangrijke veiligheidsvoorzieningen zoals teen- en hielbescherming of een stabiele zool.

  Afbeelding invoegen

Exemplaren met een waterdichte coating of gemaakt van rubber missen ook het nodige ademend vermogen.
Noodzakelijk omdat het vocht van de voeten afgevoerd moet worden, want vochtige voeten koelen veel sneller af. 
 
De laars-sok combinatie.

Wie vaak bij koel of modderig weer onderweg is, moet zichzelf trakteren op een extra paar robuuste, waterdichte maar ook ademende motorlaarzen meestal uit het toersegment.
Een hoge schacht en zachte binnenbekleding laarzen zijn dan een voordeel.
Omdat de pasvorm (niet te los, niet te strak) belangrijk is, neem je natuurlijk dikke functionele sokken mee als je ze gaat passen. 
Deze sokken zijn niet bedoeld om vocht op te slaan, maar om het van de voeten af ​​te voeren.
Ze zijn daarom gemaakt van synthetische vezels of wol mengsels, die zelf weinig of geen vocht opnemen.
De sokken mogen niet te dik zijn, omdat dit de werking van de pedalen (Rem  en schakel)  en het contactgevoel met de motorfiets zou belemmeren.
Als je erg gevoelig bent voor kou, kun je ze beter combineren met dunne onder sokken van synthetische vezels (uienprincipe, laagjes). 
Nog meer comfort met "voet verwarming”
 
Een comfortabel alternatief is om het schoeisel uit te rusten met een kleine "verwarmingselement".
 
Hiervoor wordt de binnenzool verwisseld voor een zool waar verwarmingsdraden doorheen lopen.
  Afbeelding invoegen
 
Er zijn ook verwarmde sokken, waarvan sommige scheenbeen hoog zijn.
Stroom kan worden geleverd door oplaadbare batterijen of accu.
 
Hierdoor vervalt de omslachtige bekabeling dat aan de motorfiets vastzit, en kun je bij het stoppen of af stappen niet met een  kabel ergens achter blijven haken. 
 
Dus kou hebben hoeft niet, informeer je goed wat de beste optie voor je is, verwarmde inlog zolen , verwarmde sokken, de keuze is groot evenals de aanbieders.
Maar denk eraan dat extra sokken mee neemt naar het werk ,anders loop je de gehele dag rond met de verwarmde sokken.
  Afbeelding invoegen
Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
 
Tinus Stroosma
 
Rijschool Stroosma

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 8 + 11 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >