Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

koude handen tijdens het motorrijden - vrijdag 16 december 2022

Iedereen kent de vergelijking: motorrijden + winter = koude handen


 

Maar vooral aan het stuur zijn warme handen nodig, omdat alleen zo een gevoelige en responsieve bediening van de bedieningselementen is gegarandeerd.

Gelukkig zijn er een aantal manieren om je vingers te beschermen tegen de kou. 


  Afbeelding invoegen

Verleden tijd voor de zomerhandschoenen!!!

Een paar winterhandschoenen vormen – niet verwonderlijk – de onmisbare basis voor warme handen.

Zorg er bij het ontwerp van de handschoenen voor dat de vingers de nodige beweeglijkheid hebben en dat de grip niet te veel wordt beperkt.

Exemplaren boven de "goedkope aanbiedingen” scoren hier met dunne, maar toch effectieve isolatielagen.Omdat de pasvorm zo belangrijk is, doet u de pas- en bewegingen test bij een speciaalzaak. 

Pas op met "varkenspoten"oftewel 3 vinger handschoenen (Wanten)

Handschoenen met drie vingers, waarbij twee vingers elk de goed gevoerde binnenzijde  (de zogenaamde varkenspoten), houden de handen wel warmer, maar dit gaat ten koste van beperkte bewegingsvrijheid en een slechter gevoel voor de hendels.

Sommigen kunnen er goed mee overweg, dus probeer het eerst uit, bij voorkeur op je eigen motor, vooral voor je eerste rit! 

De Technische toevoegingen.

Een goed alternatief is de combinatie van verwarmde handvatten op het stuur en iets dunner gevoerde (herfst)handschoenen bij het stuureinde gebied.

Zo wordt de warmte van de handvatten goed door gegeven en blijft het gevoel van grip dat je in de zomer kent zo goed als behouden.

Bedenk wel: ademende handschoenen met een membraan en verwarmde handgrepen zijn slechte partners in de regen. 

De reden: membranen transporteren alleen vocht naar buiten als er een temperatuur hoger is van warm binnen naar koel buiten.

Verwarmde grepen kunnen dit  omkeren met als effect dat de handschoenen nat kunnen worden. 

Als verwarmde handgrepen uitgesloten zijn, zijn hand kappen  een goed idee, omdat deze vaak standaard worden geïnstalleerd, vooral op enduro-fietsen.

Ze houden de koude wind buiten en ondersteunen zo de isolerende werking van je handschoenen aanzienlijk. 

 

 Als je wat meer geld in je hand hebt, kun je je handen warm houden met verwarmde handschoenen.

Naast modellen die zijn aangesloten op het elektrische systeem van het voertuig, worden er steeds meer producten met batterijen in de manchetten aangeboden. 

 Afbeelding invoegen Afbeelding invoegen

En als de kou ondanks alles toch in je handschoenen kruipt: onderbreek de reis en stop onderweg voordat je begint te bibberen of je vingers stijf en gevoelloos worden.

Want als je bevriest, rijd je met minder concentratie  en kun je niet meer adequaat reageren.

Bevroren vingers, waarmee gevoelig accelereren en remmen nauwelijks mogelijk is, bederven niet alleen de motorrit, ze vormen ook een vermijdbaar veiligheidsrisico - want koude wind en warme handen zijn niet langer een tegenstrijdig beeld.

het kan dus ook anders, probeer het maar eens .

Het is te doen, in de kou motorrijden, "slecht weer bestaat niet ,slechte kleding wel " 

Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
 
Tinus Stroosma
Rijschool Stroosma 


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam drie + 8 = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >