Motorblog - Tips & Trucs

Afbeelding invoegen

Waarom breekt benzine af in de tank? - vrijdag 13 januari 2023

Waarom breekt benzine af in de tank?

Het oude liedje:

Na lang stilstaan ​​start de motor niet meer of start niet goed.

Diagnose: carburateur dicht, brandstof toevoeging doet het niet.

Wat er is gebeurd?
Het zou de meeste motorrijders kunnen treffen: na een lange periode van rust start de motorfiets niet goed, sputtert rond of start in het ergste geval helemaal niet.

Vooral oude carburateurmodellen staan ​​in het voorjaar regelmatig stil.

Maar eigenlijk wordt elk type mengselbereiding beïnvloed.

De reden: verouderde benzine.

Dit is een probleem sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor.

Hoe lang kan ik benzine in de tank laten? 

Waarom gaat de motorfiets slechter lopen?

Hier enkele antwoorden.

Benzine is enkele maanden houdbaar......................

Brandstof is in wezen een product met een beperkte houdbaarheid en niet alleen omdat het ergens in de verbrandingskamer tot ontbranding komt.

Benzine die te lang is opgeslagen, bederft vroeg of laat en begint te verouderen zodra deze de raffinaderij verlaat.

Experts uit de industrie zijn er zeker van dat benzine twee tot drie maanden tot wel een jaar houdbaar is zonder meetbaar kwaliteitsverlies.

De belangrijkste factoren bij veroudering zijn: hoeveel licht en omgevingslucht de benzine bereikt en of hoge temperatuurschommelingen de brandstof beïnvloeden. 

In een open jerrycan veroudert de benzine sneller dan in een gevulde en gesloten jerrycan.

De brandstoftank van de motorfiets bevindt zich ergens tussen deze twee opslagmethoden in, en wat vooral belangrijk is, hoeveel lucht, dus hoe weiniger/minder benzine, er in de tank zit hoe slechter.

  Afbeelding invoegen
Maar wat gebeurt daar precies?

Verouderingsproces: oxidatie.

Benzine vermengd met lucht ontbrandt heel goed omdat het veel vluchtige koolwaterstoffen bevat.

Deze koolwaterstoffen ontbranden  tussen de 30 en 200 graden Celsius, vooral de zeer vluchtige componenten van benzine die belangrijk zijn voor koude starts.

Dit zijn ook de redenen voor snelle veroudering, omdat deze gasvormige moleculen over een langere periode geleidelijk uit de benzine in de tank ontsnappen.

Het wordt namelijk moeilijker en de wil om te ontsteken neemt af, wat je meestal pas na de winterstop merkt.

Kortom, de enige manier om het  oxidatie proces zelf te stoppen of langzamer, is door koele staling plaats en een volle tank te hebben om het te vertragen.

Verouderingsproces oxidatieproces

Een reden waarom de tank tijdens de winterstop tot de nok gevuld moet worden met benzine, is het langdurige oxidatieproces. Olefinen, ( Olefins is een algemene term die vooral in de petrochemische industrie wordt gebruikt voor alle acyclische en cyclische koolwaterstoffen met een of meer dubbele koolstof-koolstofbindingen), onverzadigde verbindingen in brandstof, kunnen reageren met de zuurstof in de lucht.

Enerzijds kunnen zich kleine hoeveelheden corrosief azijnzuur vormen, anderzijds ontstaan ​​er polymeren – langketenige verbindingen – die niet meer oplosbaar zijn in de brandstof.

Dit harsachtige slib kan pompen, leidingen of injectoren verstoppen. ( ultrasoon reiniging is dan meestal de enigste oplossing)

Carburateur motoren  kunnen het een en ander vertellen over de donker gele vervuiling, en restaurateurs kennen dit vervelende fenomeen als een soort gom vorming. 

En is bijna niet oplosbaar, vandaar ultrasoon reinigen. 

Let op: Hoe meer lucht in de tank, hoe groter het risico op oxidatie.

Benzine veroudert zeer snel in de tank en verliest bij een koude start zijn ontstekingskwaliteit.

Verouderingsproces:  van Ethanol

Voordat het klinkt: E10. Die rommel, hoor ik veel mensen denken ! 

Maar blijf alsjeblieft rustig en trek niet voorbarig een conclusie.

Benzine met een percentage ethanol – E5, E10, E85 – veroudert niet sneller naar mate er meer ethanol in zit.

In feite lopen de reeds genoemde processen iets langzamer.

De alcohol in benzine veroorzaakt nog een verslechtering van de kwaliteit van de brandstof, omdat het vocht uit de omringende lucht aantrekt. (het zelfde effect treed op bij remolie, is sterk hygroscopisch( stoffen die uit de lucht waterdamp aantrekken en daardoor gaan klonteren of zelfs geheel vervloeien zegt men dat ze hygroscopisch of wateraantrekkend zijn, wat betekent dat het makkelijk vocht aantrekt en opneemt.)

Zodra de alcohol verzadigd is met water, scheiden de benzine, alcohol en water zich af, wat afhankelijk van het tankontwerp kan leiden tot schade aan metalen en leidingen (roest ).

Hetzelfde geldt voor ethanolbrandstoffen: hoe minder lucht in de tank, hoe minder water de alcohol kan binden.

Enerzijds door de grote verschillen in volume, anderzijds door het kleine oppervlak waarop lucht en benzine met elkaar in contact komen. 

Welke benzine tanken voor de winter?

Dus wat zit er in de tank als het tijd is voor de winterstop of een andere pauze?

Het is het beste om de tank vol te houden om de lucht uit de buurt van de benzine te houden.

Bovendien zouden brandstoffen zonder ethanol de beste keuze zijn om waterbinding te voorkomen, d.w.z. premium brandstoffen.

Als je dat niet wilt, raden experts je aan om E5 te tanken.

Beter E5 dan E10,omdat een E10  meer water bindt wanneer het lange tijd wordt bewaard, voordat het zich afscheidt, en je wilt water zo veel mogelijk uit de tank houden.

Kort gezegd: benzine in een volle tank veroudert langzamer dan en zorgt voor minder gasvorming.

  Afbeelding invoegen
 
Een volledig leeggelopen brandstoftank kan ook een oplossing zijn.

Echter: de lege tank bevordert alle drie de processen in de overige delen van het brandstofsysteem, wat nog ernstiger gevolgen kan hebben. , water, roest, en meer lucht in leidingen ,injector en carburateurs.
  Afbeelding invoegen

 


Oldtimer brandstof b.v  kan natuurlijk ook, maar om daar € 5,00 euro de liter voor te betalen ?

Hierbij de tekst van fabrikant.

- Vervanger voor E5 en E10 benzine.

- Classics met benzine motor

- Voorkomt aanschaf dure brandstof additieven.

- Verbrand schoner, minder schadelijke uitstoot.

-Bevat geen bio-ethanol.

- Winterslaap proof.

- Geen veroorzaker vervuiling in brandstofsysteem tijdens stilstand.

- Uitwisselbaar met alle benzine brandstofsoorten en merken.

- Minimaal 3,5 jaar houdbaar, zelfs 5 jaar bij afgesloten verpakking.

-Verbruik wordt beter.

  Afbeelding invoegen
CONCLUSIE.

Wat hebben grasmaaiers en motorfietsen met elkaar gemeen?

Ze starten vaak niet in het voorjaar of na een lange stilstand of slecht.

De reden: Benzine in een tank met lucht veroudert snel.

Houdbaarheid wordt geschetst tussen twee maanden en maximaal een jaar.

Vooral lege tanks met veel lucht die worden blootgesteld aan constante temperatuurschommelingen zijn gevoelig.

Of het nu benzine is met een hoog of laag ethanolgehalte maakt qua veroudering niet uit. 

De alcohol voegt alleen maar een andere factor toe aan de gevolgen van het verouderings proces.

Een eenvoudige voorzorgsmaatregel tegen veroudering van benzine tijdens langere rustperioden is om de tank zo veel mogelijk met verse brandstof te vullen.

Fijn motorweekend gewenst en "rijveilig”!!!
Tinus Stroosma
Rijschool Stroosma 


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 8 + dertien = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >