Workshop: ABS remmen.
In onze workshop wordt je begeleidt je stap voor stap naar de beste manier om als het nodig is, om een noodstop te kunnen maken op jouw motorfiets.
Je gaat het ABS remsysteem tijdens een noodremming herkennen, ervaren en volledig benutten en de dingen er "omheen" ook te leren kennen.
Noodstop? ” Geen Stress ik heb ABS. ”
Mensen durven vaak niet goed door te remmen. "Ook niet als ze ABS hebben.”
Met ABS kun je altijd in de remmen !! is dat wel zo zo ?
Maar dat moet je dan wel durven......... |
Het is zelden noodzakelijk om in het ABS te remmen, maar het is wel fijn als je het kunt, en dan niet in een schrikreactie je rem zou loslaten, of andere onnodige of verkeerde dingen gaat doen.
De eerste motorfiets met ABS kwam alweer dik dertig jaar geleden op de markt.
Dan zouden we toch wel heel erg aan dat systeem gewend moeten zijn.
Wat doet ABS?
Eerst even terug naar de basis.
Net als alle mogelijke andere technieken werd ABS eerst alleen in auto’s toegepast.
Met een auto ga je niet vallen, als je wielen blokkeren, maar met blokkerende wielen kun je niet sturen en je remweg wordt aanzienlijk langer.
Dat lijkt vreemd, maar een geblokkeerd wiel remt minder efficiënt dan een wiel dat net tegen de blokkeergrens aan zit.
ABS staat voor anti-lock braking system, ofwel antiblokkeersysteem.
En de basis is het de elektronische variant van pompend remmen: je remt, je lost je remmen iets, je remt weer, enzovoort.
ABS doet hetzelfde, maar dan veel sneller en aanzienlijk effectiever, maar zelfs de meest ervaren motorrijder die op een
motorfiets met normaal (niet ABS ) remsysteem is onderweg, krijgt nooit deze
remvertraging voor elkaar.
En zeker niet in een noodsituatie of bij een schrikreactie.
Op je wielen zit een ronde krans met gaatjes, die door een sensor in de gaten gehouden worden.
Als je met ABS voluit remt, signaleert het systeem het moment dat je wielen blokkeren.
Dan wordt de remdruk kort weggenomen en weer opgevoerd tot wel 15 keer per sec of meer.
Dat herhaalt zich tot je stilstaat of stopt met remmen.
Toch durft nog lang niet elke motorrijder echt voluit in de ankers te gaan, als het nodig is ook niet met ABS . |
En zeker niet op een natte weg.
Maar het kan wel degelijk maar dan met goede uitleg.
Het ABS zou er bijna voorgemaakt kunnen zijn voor nat wegdek.
Wat je voelt wanneer ABS ingrijpt.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk.
Op motoren kan het rempedaal net zo ‘schokkerig’ aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw.
Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
Die schokjes en trillingen zijn de vertalingen van het pompend remmen van het systeem.
Hoe hoger de frequentie, hoe fijner het systeem afgeregeld
Zeker op de nieuwste motoren zijn de systemen vaak al zo verfijnd dat je er nauwelijks nog iets van voelt.
De ABS rem workshop:
Na kennismaking en een korte presentatie gaan we:
Mentale Training.
De cursus vergroot je overlevingskansen, verkort je reactietijd
en bevordert je vermogen om snel te beslissen.
|
|
Geschikt voor de motorrijd(st)er die zijn ABS systeem beter wil leren kennen en gebruiken.
Maar ook de motorrijd(st)er die wil kennismaken met het ABS remsysteem of onder begeleiding wat harder wilt leren remmen is van harte welkom.
Beschik je niet over een motor met ABS dan wordt er vanuit de rijschool een motor met ABS beschikbaar gesteld.(in overleg met beschikbaarheid van het aantal motorfietsen)
Tijdens de cursus is motorkleding verplicht ook deze is via de rijschool gratis in bruikleen te verkrijgen.
Wanneer en waar?
Het is een drie uur durende workshop wordt gegeven door Tinus Stroosma.
KNMV motor rijinstructeur en V.R.O motor instructeur en al jaren lang gepassioneerd motorijder.
Cursus data:
Data in overleg en met minimaal 3 deelnemers.
Prijs:
Het cursusgeld bedraagt per deelnemer € 60,-,
Inschrijven: