De vraag blijft "wat is risico” en hoe beleeft een motorrijder deze risicofactor.
We kunnen de verantwoording niet geheel bij de "anderen" neerleggen.
Misschien zou het mogelijk zijn om je eigen rijgedrag zodanig aan te passen dat je minder risico loopt en toch fijn motor kunt blijven rijden. |
Ons doel?
Dat je na deze dag nog meer plezier aan het motorrijden beleeft, en nooit meer een noodstop hoeft te maken ,of zeer zelden.
We gaan rijden zoals je normaal ook doen en rijden iets langzamer op de plekken waar dat nodig is.
Want bij ons staat voorop dat je je motor moet gebruiken waar hij voor bedoeld is om plezier te hebben en te rijden.
Hoe ziet de training Risico Herkennen eruit?
De dag gaat bestaat uit twee delen.
‘s Ochtend zijn we vooral op straat bezig om
risico’s te ontdekken en te herkennen, en wat zijn die dan?
Tijdens de rit word je gefilmd.
Na de rit worden de camerabeelden bekeken en we gaan samen de rit bespreken.
Hierdoor
krijg je de kans jouw eigen rijgedrag te analyseren en te verbeteren.
De camera beelden geven bovendien extra voer voor discussies over risicovolle
situaties die je misschien niet ervaart en er wel zijn.
|
Bij een studie in
Duitsland onder motorrijders werd
gevragen wat is je grootste angst, op de 1e plaats: "Over het hoofd gezien
worden"
Dat was de meest voorkomende melding, de zorg dat andere
verkeersdeelnemers je niet zien of je
niet op tijd zullen zien of je niet opgemerkt zal worden.
Hier spelen
verschillende situaties een rol, zoals deze:
Over het hoofd gezien worden bij
het afslaan naar links of "dode hoek situaties” enz. |
- Kijk- en waarnemingstechnieken
- Anticiperend rijden en hoe doen we dit
- Verkeersinzicht
- Risico's ontdekken, en wat zijn deze
- Risico's herkennen en wat er mee te doen.
- Afstand houden, ( 2 sec regel of is er nog iets anders wat meespeelt )
- Plaats op de rijbaan, uitleg over de voordelen.
Na de pauze ,starten we met een kort stukje theorie. Onderwerpen in het theorie gedeelte
De clinic rijden met Minder Risico bestaat uit een theorie-
en een praktijkgedeelte.
Tijdens het theoriegedeelte krijg je meer inzicht in de
onderzoeken die gedaan zijn door div .instanties die belangrijk zijn om te weten als je als
motorrijder aan het verkeer deelneemt.
|
Tijdens het praktijkgedeelte krijg je van de instructeur inzichten over hoe je veilig en toch vlot kunt rijden.
Bijvoorbeeld door je snelheid en je positie aan te passen.
Daardoor creëer je meer zicht en ben je beter zichtbaar voor anderen.
Kleding keuze kan daar ook belangrijk kan daar ook een rol in spelen:
Voor deze clinic zijn er routes uitgezet om na te laten denken en je vaardigheden meteen in de praktijk te gebruiken.
|
Onder zijn professionele begeleiding leer je om je voertuigbeheersing te vergroten en verkeerssituaties beter in te schatten en te beheersen. Want, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, alleen deze aanpak zorgt ervoor dat je je veiligheid op de motor vergroot! Voor wie? Voor motorrijder en er verwacht wordt dat je met je motorfiets onder normale omstandigheden vertrouwd voelt met motorrijden, en vlot door het verkeer kunt bewegen, en natuurlijk je rijbewijs hebt. |
Om deel te kunnen nemen moet je in het bezit zijn van een eigen, in technisch goede staat verkerende motor voorzien van type goedgekeurde uitlaat, en zonder zijspan en/of aanhanger. Aantal deelnemers. Er kunnen maximaal vier deelnemers per instructeur deelnemen. De clinic gaat door bij deelname van twee personen. Kosten. De kosten voor de clinic bedragen €239 per motorfiets. Voor een duopassagier geldt een toeslag van € 35. Hierbij inbegrepen zijn alle begeleidende activiteiten en een heerlijke lunch inclusief 2 (niet-alcoholische) drankjes. (afhankelijk wat mogelijk is met de corona maatregelen) Niet inbegrepen zijn kosten voor het voertuig en overige genuttigde dranken. |
|